Νέα, Πολιτική, Οικονομία, Διεθνή

Έκρηξη στους απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος

Η έξαρση στα «φέσια» της αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος φέρνει παρέμβαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) που εισηγείται σειρά μέτρων, όπως την υποχρεωτική καταβολή προς τις εταιρείες ηλεκτρισμού μεγαλύτερου ύψους εγγύησης για όσους καταναλωτές έχουν «κόκκινο ιστορικό».


Στο τέλος Ιουνίου οι απλήρωτοι προς τη ΔΕΗ λογαριασμοί έφταναν στα 420 εκατ. ευρώ (από 330 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι), αυξήθηκαν δηλαδή κατά 30%, ενώ αντίστοιχα προβλήματα με «φέσια» αντιμετωπίζουν και οι εναλλακτικοί πάροχοι. Από το ποσό αυτό, 100-110 εκατ. ευρώ θεωρούνται επισφάλειες καθώς πρόκειται για καθυστερήσεις άνω του εξαμήνου και αφορούν 190.000 νοικοκυριά ή μικρές επιχειρήσεις, από το σύνολο των 7,5 εκατ. πελατών της ΔΕΗ. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εισηγείται ένα πακέτο μέτρων για τον έλεγχο της κατάστασης, όπως να τεθεί όριο στη δυνατότητα ενός πελάτη να αλλάζει προμηθευτή ώστε να μπει φρένο στις συχνές μετακινήσεις καταναλωτών με ληξιπρόθεσμες οφειλές από εταιρεία σε εταιρεία, η πληρωμή του τιμολογίου με πάγια εντολή μέσω καταθετικού λογαριασμού του πελάτη σε τράπεζα κ.λπ.


Σημειώνεται ότι ανάμεσα στους κακοπληρωτές υπάρχει μια διαρκώς αυξανόμενη κατηγορία που δεν πληρώνουν συστηματικά το ρεύμα και που ακολουθούν την εξής πρακτική: δεν εξοφλούν τους λογαριασμούς τους σε μια εταιρεία (π.χ. ΔΕΗ) και όταν απειληθούν με διακοπή του ρεύματος, «μετακομίζουν» σε άλλη εταιρεία, φεσώνουν και αυτή κ.ο.κ. Και αυτό, καθώς βάσει του υφιστάμενου νομικού πλαισίου η αλλαγή προμηθευτή δεν μπορεί να παρεμποδιστεί λόγω ύπαρξης ληξιπρόθεσμων οφειλών του πελάτη.


Θέλουν «Τειρεσία». Παρ’ όλα αυτά, η ΡΑΕ διαφωνεί με την πρόταση κάποιων εταιρειών να δημιουργηθεί «μαύρη λίστα» κατά τα πρότυπα του τραπεζικού «Τειρεσία», καθώς σύμφωνα με τον πρόεδρό της Νίκο Βασιλάκο, το θέμα άπτεται των αρμοδιοτήτων της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Η ΡΑΕ προτείνει:
n Αρνηση προσφοράς σε κακοπληρωτές: να υποχρεούται κάθε υποψήφιος πελάτης να υποβάλει στον νέο προμηθευτή τον τελευταίο εκκαθαριστικό του λογαριασμό, ώστε να διαπιστώνεται η ύπαρξη ή όχι ληξιπρόθεσμων χρεών.
n Πληρωμή με πάγια εντολή: να δίνουν οι εταιρείες κίνητρο στους καταναλωτές – ενδεχομένως με τη μορφή μιας μικρής έκπτωσης – να πληρώνουν το ρεύμα εγκαίρως, π.χ. μέσω χρέωσης του τραπεζικού τους λογαριασμού.
n Καταβολή εγγύησης: να έχουν οι εταιρείες το δικαίωμα απαίτησης από κάθε νέο πελάτη με ιστορικό ληξιπρόθεσμων οφειλών να προπληρώσει, ως εγγύηση, ποσό αξίας ίσο με έως τρεις λογαριασμούς, αντί για μέχρι δύο που ισχύει σήμερα.
n Δημιουργία βάσης δεδομένων ανά προμηθευτή: κάθε εταιρεία να αξιολογεί με ένα σκορ το προφίλ κάθε πελάτη της, με βάση μια σειρά κριτηρίων όπως εισόδημα, επάγγελμα, οικογενειακή κατάσταση (εφόσον είναι εφικτή η πρόσβαση στον «Τειρεσία» σε στοιχεία όπως διαταγές πληρωμής κ.λπ.).

Πηγή – ΠΡΕΖΑ TV

Μπορεί επίσης να σας αρέσει