Γενέθλια 10 χρόνων για το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT) της Honda


Πρώτη καταχώρηση: Κυριακή, 30 Αυγούστου 2020, 11:31

Η τεχνολογία ορόσημο της Honda εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες το 2010, με πάνω από 140.000 μοτοσυκλέτες εφοδιασμένες με Dual Clutch Transmission (DCT) να έχουν πουληθεί στη Γηραιά ήπειρο μέχρι σήμερα.

Το Ευρωπαϊκό ντεμπούτο του έγινε με το VFR1200F sports tourer. Συνολικά, πάνω από 140.000 μοτοσυκλέτες με DCT έχουν πουληθεί στην Ευρώπη, και το 2019, το 45% των Africa Twins, το 52% των NC750X και το 67% των Gold Wings που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ήταν εκδόσεις DCT. Η επιτυχία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη συνεχή εξέλιξη της τεχνολογίας, με βελτιώσεις στη ομαλή διαδικασία και συγχρονισμό των αλλαγών και τις απαραίτητες προσαρμογές σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά οδήγησης μίας ευρείας γκάμας διαφορετικών μοντέλων. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η προσθήκη ενός ‘διακόπτη G’ για συνθήκες εκτός δρόμου στην Africa Twin και το X-ADV, και ο συγχρονισμός με τα Hill Start Assist, Walking Mode και Idling Stop στην τουριστική ναυαρχίδα GL1800 Gold Wing.

Χαρακτηριστικά, ο Dai Arai, Επικεφαλής Μηχανικός και υπεύθυνος εξέλιξης της τεχνολογίας DCT από την πρώτη VFR1200F, μιλώντας για τις προκλήσεις της εξέλιξης του εν λόγω συστήματος δήλωσε:

“Τα πάντα στην εξέλιξη του πρώτου DCT για τo VFR1200F ήταν πραγματικός αγώνας. Κανείς δεν είχε επιχειρήσει κάτι ανάλογο στο παρελθόν, γι’ αυτό ήταν πολύ δύσκολο από απόψεως μηχανικών μερών (hardware) και λογισμικού (software). Ήταν η πρώτη φορά που οι μηχανικοί συστημάτων μετάδοσης ασχολούνταν με ηλεκτρονικούς ελέγχους. Σε ό,τι αφορά τα μηχανικά μέρη, έπρεπε να εξελίξουμε ένα στροφαλοθάλαμο κατάλληλο για κινητήρες τόσο με DCT, όσο και με μηχανικό κιβώτιο, ώστε να δημιουργούμε  εκδόσεις MT και DCT με το ίδιο πλαίσιο. Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιήσαμε δύο κύριους άξονες, τον έναν μέσα στον άλλον ώστε η διάταξη να έχει τις ελάχιστες δυνατές διαστάσεις. Λόγω τόσο μικρών διαστάσεων, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να επιτευχθεί η απαιτούμενη δύναμη και αντοχή. Μία ακόμα πρόκληση ήταν η μείωση του θορύβου από τις αλλαγές σχέσεων. Επειδή η φιλοσοφία λειτουργίας του κιβωτίου είναι ίδια με ενός μηχανικού, το DCT κάνει ακριβώς τον ίδιο θόρυβο εμπλοκής γραναζιών. Και επειδή κάποιοι αναβάτες θα παραξενεύονταν να ακούνε τον ήχο της αλλαγής στο αυτόματο πρόγραμμα, χωρίς να έχουν δώσει την ανάλογη εντολή, έπρεπε πάσει θυσία να μειώσουμε αυτό το θόρυβο. Από πλευράς λογισμικού (software), ο προγραμματισμός όλων των εντολών γι’ αυτό το νέο είδος τεχνολογίας ήταν πραγματική δοκιμασία. Κανείς δεν είχε αποπειραθεί να φτιάξει ένα τέτοιο σύστημα μέχρι τώρα, και απαιτούνται χιλιάδες ώρες για να επιτευχθεί η βέλτιστη χαρτογράφηση αλλαγών.”

Τι είναι το DCT; 

Το DCT είναι ένα αυτοματοποιημένο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Το σύστημα αποτελείται από ένα ζεύγος ανεξάρτητων σετ συμπλεκτών τοποθετημένων σε μία μονάδα. Ο κάθε συμπλέκτης ελέγχεται ανεξάρτητα από το δικό του ηλεκτροϋδραυλικό κύκλωμα και είναι συνδεδεμένος με διαφορετικά σετ σχέσεων. Ο ένας συμπλέκτης χρησιμοποιείται για την εκκίνηση και ελέγχει τη μετάδοση για τις σχέσεις 1, 3 και 5, ενώ ο άλλος αντίστοιχα τη 2η, 4η και 6η σχέση. Αυτό σημαίνει ότι η «επόμενη» σχέση είναι ήδη «κομπλαρισμένη», και απλά με την αλλαγή «αναλαμβάνει» ο ανάλογος συμπλέκτης. 

Οι αλλαγές σχέσεων γίνονται είτε στο Μηχανικό πρόγραμμα από τον αναβάτη χρησιμοποιώντας τους διακόπτες τύπου ‘paddle-shift’ αριστερά στο τιμόνι, ή στο Αυτόματο πρόγραμμα, σύμφωνα με χαρτογράφηση που λαμβάνει υπόψη ενημερωμένες παραμέτρους, όπως ταχύτητα οχήματος, στροφές κινητήρα και γωνία ανοίγματος γκαζιού. Σε κάθε περίπτωση, καταργούνται η μανέτα συμπλέκτη και το λεβιέ ταχυτήτων στο πόδι. Κατά τη διάρκεια μιας αλλαγής, καθώς αποσυνδέεται ένας συμπλέκτης, ο άλλος εμπλέκει την επιθυμητή σχέση, διασφαλίζοντας μία συνεχή, ταχύτατη και ομαλή διαδικασία, χωρίς να διακόπτεται η μετάδοση ισχύος στον πίσω τροχό. Πέρα από τα φυσικά πλεονεκτήματα στη σπορ οδήγηση, το DCT επιτρέπει επίσης στον αναβάτη να εστιάζει περισσότερο στη γραμμή οδήγησης, στα σημεία φρεναρίσματος, στις στροφές και την επιτάχυνση. Επιπλέον, η κόπωση του αναβάτη μειώνεται, η οδήγηση στη πόλη είναι πιο άνετη , δεν υπάρχει το άγχος τους σβησίματος, ενώ περιορίζονται και οι διαμήκεις κλίσεις της μοτοσυκλέτας κατά τις αλλαγές σχέσεων.

 

 

Πηγή: Zougla.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει