Κύπρος: Οι εστίες στα σχολεία και ο κίνδυνος υπερμετάδοσης του ιού

Η πλήρης αποτύπωση της εικόνας της διασποράς του κορωνοϊού στην κοινότητα, καταγράφεται στα σχολεία, για τα οποία υπάρχει έντονος προβληματισμός, αφού από τις 18 Σεπτεμβρίου, ημέρα που εντοπίστηκε το πρώτο κρούσμα σε σχολείο της Κύπρου, μέχρι και σήμερα έχουν εντοπιστεί συνολικά 18 κρούσματα, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία.

Την προσοχή όλων εφιστούν εκ νέου οι ειδικοί, καθώς αυτή η περίοδος κρίνεται ως κομβική προκειμένου να αναχαιτιστεί μεγάλη διασπορά και στα σχολεία και να σπάσουν οι αλυσίδες μετάδοσης εντός των σχολικών μονάδων.

Οι ειδικοί χαρακτηρίζουν την κατάσταση, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, ως διαχειρίσιμη. Ωστόσο, λόγω της ιδιαιτερότητας της ομάδας των μαθητών, οι πλείστοι εκ των οποίων είναι από τη μία ασυμπτωματικοί και από την άλλη έχουν δεκάδες επαφές, προκαλεί ανησυχία στις αρμόδιες Υπηρεσίες.

Αυτό που προκαλεί πονοκέφαλο στις κυπριακές αρχές είναι πως οι μαθητές, λόγω των πιο πάνω χαρακτηριστικών μπορούν να γίνουν εστίες υπερδιασποράς του ιού, τόσο στις σχολικές μονάδες, όσο και στο οικογενειακό τους περιβάλλον.

Μιλώντας στον REPORTER η Λέκτορας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου και μέλος της ειδικής επιτροπής για τα σχολεία, Ζωή-Δωροθέα Πανά, ανέφερε πως ήταν αναμενόμενο να καταγραφούν κρούσματα, χαρακτήρισε ωστόσο την περίοδο που διανύουμε ως κρίσιμη, αφού πρέπει να αποτραπεί η δημιουργία αλυσίδων μετάδοσης εντός των σχολικών χωρών.

 

«Αυτό θα σήμαινε διασορά του κορωνοϊού, που θα μπορούσε να επεκταθεί και στις οικογένειές τους, στους γονείς τους, στους παππούδες και στις γιαγιάδες. Πρέπει να καταλάβουμε ότι τα σχολεία είναι ανοιχτά, ναι, ωστόσο βρισκόμαστε στο μέσο μίας πανδημίας και έχουμε να κάνουμε με μία ιδιαίτερη ομάδα, τα παιδιά. Θα πρέπει αν υιοθετήσουμε τους πυλώνες, που βλέπουμε ότι λειτουργούν στην υπόλοιπη κοινότητα, όπως είναι η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, η τήρηση των κανόνων υγιεινής και η τήρηση αποστάσεων, καθώς και ο συχνός δειγματοληπτικός έλεγχος και έγκαιρη ιχνηλάτηση».

 

Και υπενθύμισε πως πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τον κορωνοϊό σημειώνοντας πως τα παιδιά πρέπει  

«να είναι σε καλή κατάσταση και να ασχολούνται με τον αθλητισμό, αλλά κάτω από την ομπρέλα της ασφάλειας και της προστασίας. Και πρέπει να υπάρχει στόχευση και συντονισμός, ώστε να βοηθήσουμε τις ακαδημίες να είναι ασφαλείς. Πρέπει να γίνεται καλή αποτύπωση της κατάστασης με συχνούς δειγματοληπτικούς ελέγχους και καλή τήρηση των μέτρων και από τις εξελίξεις, θα λάβουμε και τις αποφάσεις. Κανένας δεν θέλει πισωγυρίσματα, ούτε στοχευμένα ούτε οριζόντια lockdown. Για να γίνει αυτό, δεν πρέπει να τα περιμένουμε όλα από το κράτος και το Υπουργείο Υγείας, θα πρέπει ο καθένας από εμάς να δείξει αποφασιστικότητα και σε τοπικό επίπεδο. Πρέπει να μπούμε σε μία διαδικασία να μην επιτρέψουμε να μεταδοθεί ο ιός μέσω των παιδιών μας, ακόμη κι αν υπάρχουν κρούσματα στα σχολεία».

 

Συνεργασία γονέων και αρμόδιων υπηρεσιών

Το κλειδί για να μην υπάρξει διασπορά του ιού στα σχολεία, είναι ο συντονισμός και η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, Κυβέρνησης, σχολείου και γονέων, για αυστηρή τήρηση των μέτρων υπογράμμισε η κ. Πανά. «Πρέπει τα σχολεία να είναι σε συνεχόμενη συνεργασία με τα δύο Υπουργεία, Παιδείας και Υγείας ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μία συντονισμένη δράση. Έτσι, θα ελέγξουμε και τη διασπορά και εκτός του σχολείου και έτσι θα πρέπει να πορευτούμε την επόμενη περίοδο. Είναι μία φάση που θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να ενεργοποιηθούμε».

 

Πότε κλείνουν τα σχολεία

Με μία γρήγορη μελέτη των υγειονομικών πρωτοκόλλων που εφαρμόζονται σε Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση, παρατηρείται πως δεν υπάρχει πρόνοια για κλείσιμο των σχολείων, σε περίπτωση αυξημένων κρουσμάτων ανάμεσα στους μαθητές. Η Δρ. Πανά, σημείωσε πάντως, πως δεν πρέπει να υπάρχει γενίκευση και πως εάν βρεθούν μεγάλες αλυσίδες μετάδοσης σε σχολεία, θα κλείσουν. 

 

«Εννοείται πως υπάρχουν κάποιοι δείκτες που αφορούν την κοινότητα, για αξιολόγηση της κατάστασης. Όταν η κατάσταση, σε μία κοινωνία παρουσιάζει επιδείνωση και υπάρχει μία αυξητική τάση, είναι διαφορετική η αξιολόγηση που θα γίνει, απ’ ότι σε μία κατάσταση που είναι ικανοποιητική, ελεγχόμενη και υπάρχουν μεμονωμένα κρούσματα εντός των σχολείων. Δεν είναι σωστή κίνηση να εφαρμοστούν οριζόντια μέτρα, πρέπει να αξιολογούμε την κατάσταση και αν υπάρχουν σοβαρές αλυσίδες μετάδοσης, να κλείσουν σχολεία. Είναι μία πρόκληση, όχι μόνο για την Κύπρο, αλλά και για τις άλλες χώρες. Ας εφαρμόσουμε αυτά που αποδίδουν στην κοινότητα και ανάλογα να δράσουμε».

Πηγή: reporter.com.cy

 

Πηγή: Zougla.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει