Νέα, Πολιτική, Οικονομία, Διεθνή

Το πρόγραμμα δημοσίων έργων που εξήγγειλε η Νέα Δημοκρατία

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κ.Μητσοτάκης, ο αντιπρόεδρος της Κ.Χατζηδάκης, και ο τομεάρχης Υποδομών Κ.Καραμανλής παρουσίασαν την Τρίτη συγκεκριμένα δημόσια τα οποία η επόμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα θέσει ως προτεραιότητα. 

Αναλυτικά το σχέδιο

Ένας νέος οδικός άξονας που θα παρακάμπτει την Αττική συνδέοντας την Υλίκη με την Ελευσίνα, η σύνδεση των αποκομμένων μεγάλων πόλεων με τους κεντρικούς εθνικούς άξονες, ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, η ενεργειακή διασύνδεση των νησιών, η επέκταση σε όλη τη χώρα του φυσικού αερίου και η επίλυση του χρόνιου προβλήματος των απορριμμάτων είναι μερικές μόνο από τις δεσμεύσεις που θα αναγγείλει σήμερα ο κ.Μητσοτάκης.

Το κυβερνητικό σχέδιο της ΝΔ για τις νέες υποδομές στην Ελλάδα έχει τίτλο «Ανάπτυξη και νέες δουλειές» και αφορά έργα εθνικής εμβέλειας σε κάθε τομέα, από τις οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές μέχρι τη διαχείριση των φυσικών πόρων, την ενέργεια, τα κτίρια και τις ψηφιακές υποδομές. Ένα σχέδιο όμως, που, όπως θα πει και ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι ένα ακόμη ευχολόγιο, αλλά ένα σχέδιο ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο. Οι σχετικές επενδύσεις έχουν ήδη κοστολογηθεί σε 10-12 δισ. ευρώ μέχρι το 2023, γεγονός που θα αποφέρει έως 2% πρόσθετη αύξηση του ΑΕΠ ετησίως, αλλά κυρίως θα δημιουργήσει 240.000 νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας εντός της επόμενης τετραετίας.

Η σημασία που προσδίδει ο κ. Μητσοτάκης στο συγκεκριμένο σχέδιο αποδεικνύεται, σύμφωνα με γαλάζιες πηγές και από το εξής: Η διαχείριση των φυσικών πόρων και των υποδομών επί της διακυβέρνησης της ΝΔ θα παρακολουθείται από ειδική επιτροπή, υπό τον πρωθυπουργό, ενώ δέσμευση της ΝΔ είναι και η δημιουργία «Εθνικού Μητρώου Υποδομών», προκειμένου για κάθε υποδομή -νέα ή παλαιότερη- να υπάρχει πλέον ένας μόνον αρμόδιος φορέας για τη συντήρησή της, τον οποίο θα γνωρίζουν οι πολίτες για να μην υπάρξουν ποτέ ξανά οι γνωστές αλληλοκατηγορίες και επιρρίψεις ευθυνών, όπως ανέφερε στην παρουσίαση του και ο τομεάρχης Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

Ιδιαίτερο βάρος αναμένεται σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας να δοθεί στην ιδιωτική χρηματοδότηση των έργων, ώστε να καταστεί ταχύτερη αλλά και πιο οικονομική η υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Υποδομών. Και αυτό, γιατί όπως λένε γαλάζιες πηγές, είναι οξύμωρο σε μια χώρα που έχει περάσει τόσο μακρά οικονομική κρίση η χρηματοδότηση των έργων να έχει ακόμη και σήμερα ιδιωτική συμμετοχή μόλις 10-15%, όταν στη Μ. Βρετανία αυτή ξεπερνά το 60%.

Το πρόγραμμα της ΝΔ μεταξύ άλλων προβλέπει και την αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα στον σχεδιασμό των έργων, με το πρωτοποριακό εργαλείο «προτάσεις καινοτομίας», κατά το παράδειγμα κρατών που έχουν υιοθετήσει με πολύ μεγάλη επιτυχία το συγκεκριμένο μοντέλο, στο οποίο αναφέρθηκε στην εισήγηση του ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης. Το εργαλείο αυτό θα επιτρέπει σε ιδιωτικούς φορείς να μπορούν να διαμορφώσουν και να υποβάλουν προτάσεις έργων.

Όλα τα έργα θα σχεδιαστούν με απολύτως διαφανείς και ευέλικτες διαδικασίες και θα υλοποιηθούν βάσει του πραγματικού συμφέροντος των πολιτών και όχι των εργολάβων. Όπως χαρακτηριστικά αναμένεται να αναφέρει ο κ. Μητσοτάκης «εμείς θα καθορίσουμε τις αναπτυξιακές προτεραιότητες και όχι όσοι έχουν συμφέρον να μας εγκλωβίσουν σε έργα που δεν περνούν την αυστηρή δοκιμασία της σχέσης κόστους-οφέλους».

Ο προγραμματικός χάρτης της ΝΔ για τις Υποδομές μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:

1. Οδικές Υποδομές

Α. Κατασκευή τριών μεγάλων οδικών έργων στην Αττική

Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μήκους 50 χιλιομέτρων που θα συνδέει απευθείας την Υλίκη με την Ελευσίνα. Πρόκειται για ένα έργο πνοής που θα συνδέσει τις δύο εθνικές οδούς (Αθηνών- Θεσσαλονίκης και Αθηνών Πατρών) παρακάμπτοντας επί της ουσίας την Αθήνα και την Αττική. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί δραστικά ο χρόνος και το κόστος μετακίνησης από το Βορρά προς το Νότο, θα αποφορτισθεί η κίνηση του Κηφισού που τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται για καθημερινές μετακινήσεις και θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής σχεδόν σε όλο το λεκανοπέδιο

Επέκταση της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο Ελληνικό, ώστε να δώσει ανάσα στα Νότια Προάστια και ώστε να υπάρχει δρόμος ταχείας κυκλοφορίας προς το εμβληματικό πρότζεκτ του Ελληνικού..

Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Μια υπόσχεση δεκαετιών θα γίνει επιτέλους πράξη. 


Β. Σύνδεση των αποκομμένων πόλεων με το Κεντρικό Οδικό Δίκτυο. Μεταξύ άλλων το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει τη σύνδεση:

  • Της Δράμας με την Εγνατία οδό
  • Του Καρπενησίου με τη Λαμία
  • Της Έδεσσας και των Γιαννιτσών με τον ΠΑΘΕ
  • Της Κακαβιάς με τα Ιωάννινα.

Γ. Επιτάχυνση της Ολοκλήρωσης του Κεντρικού Οδικού Δικτύου, και συγκεκριμένα:

  • Του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος
  • Του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
  • Κατασκευή του ΒΟΑΚ με ενιαία δημοπράτηση του τμήματος Χανιά – Αγ. Νικόλαος.

2. Σιδηροδρομικές Υποδομές.

  • Αναβάθμιση και συντήρηση του σιδηροδρομικού και του προαστιακού δικτύου. Αδιαπραγμάτευτος στόχος είναι στο τέλος της τετραετίας το ταξίδι Αθήνα- Θεσσαλονίκη να χρειάζεται 3 ώρες.
  • Σύνδεση του Ρίου με το νέο λιμάνι της Πάτρας.
  • Νέα χάραξη της γραμμής Θεσσαλονίκη – Καβάλα και εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης μέχρι την Αλεξανδρούπολη.

3. Μετρό

Ολοκλήρωση του μετρό στη Θεσσαλονίκη

Κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) με επέκταση από το Άλσος Βεΐκου στον Περισσό και από το Γουδή στην Κατεχάκη ώστε να απολήγει στις γραμμές 1 και 3 αντίστοιχα και να βελτιωθεί η συνδεσιμότητα του Δικτύου, καθώς με το σημερινό σχεδιασμό η γραμμή 4 δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του επιβατικού κοινού της Αττικής.

4. Ενεργειακές Υποδομές

  • Ολοκλήρωση των διασυνδέσεων των νησιών:
  • Σύνδεση της Κρήτης με την Αττική και των Δωδεκανήσων με την Κρήτη
  • Σύνδεση της Ικαρίας και της Σάμου με τις Κυκλάδες και των Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα.
  • Σύνδεση των νησιών του Β. Αιγαίου με την Αν. Μακεδονία.
  • Προώθηση συστημάτων ανάκτησης ενέργειας από τα απορρίμματα, πάντοτε παράλληλα με την ανακύκλωση.

Σημειώνεται τέλος ότι ο κ. Μητσοτάκης δεσμευόμενος να υλοποιήσει στο ακέραιο τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις του θα αναφερθεί εκτενώς στα «έργα» και τις ημέρες της σημερινής κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών. Μεταξύ άλλων θα καταλογίσει στο ΣΥΡΙΖΑ ότι:

  • πετσόκοψε τις δημόσιες επενδύσεις κατά 2 δις ευρώ την περίοδο 2016-2018 για να «πετύχει» τα περιβόητα υπερπλεονάσματα
  • πάγωσε επί 4 χρόνια εμβληματικές επενδύσεις που ήταν έτοιμες να ξεκινήσουν, όπως το Ελληνικό και την κατασκευή του ΒΟΑΚ
  • προχώρησε σε αναιτιολόγητες κατατμήσεις έργων για να κάνει φωτογραφικούς διαγωνισμούς
  • αύξησε αναιτιολόγητα τις τιμές διοδίων και διπλασίασε τον αριθμό τους, με τη χώρα να καταβάλλει καθυστερημένα το κόστος της πολιτικής «Δεν πληρώνω»
  • επαίρεται για την υλοποίηση έργων που όχι μόνον είχαν δρομολογηθεί επί ΝΔ, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ τα πολεμούσε ως αντιπολίτευση, όπως η εμπλοκή της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια και της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά

Μια χαρακτηριστική φράση που αναμένεται να χρησιμοποιήσει, τέλος, ο κ. Μητσοτάκης για να περιγράψει την ανικανότητα του ΣΥΡΙΖΑ στον κρίσιμο τομέα των επενδύσεων είναι ότι «η προπαγάνδα της κυβέρνησης για τα μεγάλα έργα απεικονίστηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στους ζωγραφισμένους μουσαμάδες του μετρό της Θεσσαλονίκης».

Χατζηδάκης: Ιδιώτες θα μπορούν να καταθέτουν προτάσεις για νέα έργα

Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ και αρμόδιος για το γαλάζιο κυβερνητικό πρόγραμμα, Κωστής Χατζηδάκης, ανέπτυξε τις τρεις προτεραιότητες του σχεδιασμού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με στόχο την αντιμετώπιση τριών μεγάλων προβλημάτων.

Πρώτον, όπως επισήμανε, η χώρα δεν έχει σήμερα δυστυχώς με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης σχεδόν καθόλου ώριμα έργα. “Δεν είναι κανένα μυστικό, το γνωρίζει ο τεχνικός κόσμος της χώρας. Η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει φροντίσει για την επόμενη ημέρα” είπε και τόνισε ότι χρειάζονται νέα εργαλεία που θα επιταχύνουν τις διαδικασίες, με σεβασμό στη διαφάνεια.

Ένα από αυτά τα εργαλεία, ανακοίνωσε ο κ.Χατζηδάκης, είναι οι προτάσεις καινοτομίας για νέα έργα που θα κατατίθενται από ιδιωτικούς φορείς, θα αξιολογούνται από κρατικά όργανα. στη δημοπράτηση τους θα συμμετέχουν και άλλοι ιδιώτες και με βάση τις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε ΕΕ, τα έργα θα περνούν όπως είπε γρήγορα από τη θεωρία στην πράξη.

Δεύτερον, ο κ.Χατζηδάκης επισήμανε ότι η χώρα δεν έχει αρκετούς πόρους, καθώς το ΕΣΠΑ δεν αρκεί και η χώρα έχει συγκεκριμένες δημοσιονομικές δεσμεύσεις μέχρι το 2060. “Θα αγωνιστούμε για να τις αλλάξουμε, εν τω μεταξύ πρέπει να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως ΣΔΙΤ, συμπράξεις παραχώρησης, SLAs” δήλωσε και υποστήριξε ότι έτσι θα έχουμε ιδιωτικές επενδύσεις με διαφανείς διαδικασίες χωρίς το κράτος να χρειαστεί να βάλει το χέρι στην τσέπη.

Έφερε ως παράδειγμα τις ΣΔΙΤ για διαχείριση απορριμμάτων σε Ήπειρο, Ηλεία και Σέρρες, σημειώνοντας ότι το αντίστοιχο έργο στην Αττική το σταμάτησε η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου και δηλώνοντας βέβαιος ότι ο Γιώργος Πατούλης ως νέος περιφερειάρχης θα το προχωρήσει.

Τρίτον, ο κ.Χατζηδάκης τόνισε ότι χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός, καθώς η χώρα πάσχει από έλλειψη μακροχρόνιου σχεδίου και αδυναμία συντονισμού της κεντρικής διοίκησης με τις περιφέρειες, “σαν να είμαστε σε διαφορετικά κράτη”. Είπε ότι οι περιφέρειες και η κεντρική διοίκηση πρέπει να είναι σε στενή συνεργασία και δήλωσε βέβαιος ότι η αυριανή κυβέρνηση της ΝΔ με τον κ.Μητσοτάκη πρωθυπουργό θα συνεργαστεί άψογα με τους περιφερειάρχες.

«Η χώρα δε μπορεί να χάνει άλλο χρόνο, ο τεχνικός κόσμος της χώρας δε μπορεί να καταδικαστεί στην ανεργία», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ.

Κώστας Καραμανλής: Εθνικό Μητρώο Υποδομών και βαθμολόγηση των εργολάβων- Εγκληματικές καθυστερήσεις στο Ελληνικό

«Είναι η ώρα να ετοιμάσουμε την νέα γενιά έργων της επόμενης 10ετίας που έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Με σχέδιο και συνοχή, όπως το 2004-2009, όταν άλλαξε ο σχεδιασμός του οδικού και σιδηροδρομικού χάρτη της χώρας» τόνισε από την πλευρά του ο τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ, βουλευτής Σερρών, Κώστας Καραμανλής.

Σημείωσε ότι καταρχήν πρέπει να απαντηθεί μια καίρια ερώτηση: «Ποιος έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό των εθνικής σημασίας έργων υποδομής; Ο Υπουργός; Ο Περιφερειάρχης; Ο Δήμαρχος; Όλοι μαζί; Ποιος ιεραρχεί και με ποια κριτήρια, ώστε ο ορθολογισμός να επικρατήσει της μικροπολιτικής;».

Ο κ.Καραμανλής εκτίμησε ως εκ τούτου ότι ο κεντρικός σχεδιασμός μεγάλων έργων υποδομής πρέπει να υπάγεται στο πρωθυπουργικό γραφείο.

Κατηγόρησε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι στα τέσσερα τελευταία χρόνια δεν ξεκίνησε κανένα μεγάλο έργο υποδομής, αλλά «χορτάσαμε από εικονικές εξαγγελίες φαραωνικών έργων».

Έκανε λόγο για καταστροφικές κι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε εμβληματικές επενδύσεις, όπως το «Ελληνικό», η επένδυση της «COSCO» και η γραμμή 4 του Μετρό. Κατηγόρησε Τσίπρα- Σπίρτζη ότι έκοψαν πολλές κορδέλες σε έργα που οραματίστηκαν, ξεκίνησαν και σχεδόν ολοκλήρωσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Έκανε επίσης λόγο για υπέρβαση χρονοδιαγραμμάτων και ασυνήθιστα μεγάλες εκπτώσεις. «Στην πλειοψηφία έργων Γ’ ΚΠΣ και ΕΣΠΑ, το 45% των εργολαβιών είχε έως 50%, ενώ το 25% πάνω από 50%» σημείωσε, καταγγέλλοντας ότι τις περισσότερες φορές το τελικό κόστος ξεπέρασε όχι απλώς την προσφορά, αλλά και τον αρχικό προϋπολογισμό.

Κατηγόρησε επίσης την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν έχει ξεκινήσει κανένα νέο μεγάλο έργο υποδομής και δεν υπάρχουν καν ώριμες μελέτες, ότι έχει αφήσει τις βασικές υποδομές της χώρας χωρίς συντήρηση, αλλά και για απαξίωση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.

«Το σοβαρότερο πρόβλημα που θα έχει να αντιμετωπίσει η επόμενη κυβέρνηση είναι η απουσία ωρίμανσης μελετών και έργων και οι περιορισμένοι πόροι. Γιατί λεφτά δεν υπάρχουν» σχολίασε, αναφερόμενος εμμέσως πλην σαφώς στην περίφημη ρήση του Γιώργου Παπανδρέου το 2009.

Ο κ.Καραμανλής ξεκαθάρισε ότι η ΝΔ δε θα αλλάξει το Νόμο Δημοσίων Συμβάσεων 4412. Θα φέρει όμως νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως τις «Πληρωμές Διαθεσιμότητας» [«availability payments»] και τις «καλά σχεδιασμένες Συμβάσεις Παραχώρησης» που έχουν ανταποδοτικότητα. Αναφέρθηκε και εκείνος στο λεγόμενο Unsolicited Proposals ή “Προτάσεις Καινοτομίας”, κάτι που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ε.Ε: Ο επενδυτής παραδίδει στις υπηρεσίες του υπουργείου μελέτη για έργο, με πλήρη κοστολόγηση, χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα, εκμετάλλευση, η υπηρεσία την αξιολογεί και μπορεί να κάνει 2 διαγωνιστικές διαδικασίες: Εάν κρίνει ότι η μελέτη είναι τεχνικά καλή και πλήρης, κάνει ανοικτό διαγωνισμό. Αντίθετα, εάν η Υπηρεσία κρίνει ότι η ιδέα είναι καλή και το έργο βιώσιμο, αλλά η μελέτη δεν είναι πλήρης τεχνικά, τότε θέτει σε δημόσια διαβούλευση την παραδοτέα μελέτη.

«Με το χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο θα υλοποιήσουμε έργα κερδίζοντας και χρόνο και χρήμα» εκτίμησε, φέρνοντας ως παράδειγμα εφαρμογής των Unsolicited Proposals το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, ώστε να μην υπάρξει «μια επανάληψη του δράματος του Ελληνικού».

Αναφέρθηκε επίσης σε εργαλεία όπως η ανεξάρτητη επαλήθευση μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για ένταξη έργων στο «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Φυσικών Πόρων κι Ανάπτυξης Υποδομών» ή η τμηματική εκκίνηση έργων υποδομής, το «Πράσινο Ταμείο» για τη χρηματοδότηση αντιπλημμυρικών έργων.

Εξήγγειλε επίσης τη δημιουργία ψηφιακού«Εθνικού Μητρώου Υποδομών», μιας ενιαίας βάσης δεδομένων, που θα περιλαμβάνει όλα τα έργα υποδομής της χώρας και ποιος φορέας είναι αρμόδιος για τον τακτικό έλεγχο και τη συντήρησή τους. “Όλα τα έργα Υποδομών θα έχουν έναν μοναδιαίο αριθμό για να τελειώνει το πρόβλημα με το μπαλάκι των ευθυνών” δήλωσε.

Εξήγγειλε επίσης την επίβλεψη Δημοσίων Έργων και Μελετών – όπου δεν επαρκεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων Επιβλεπόντων Μηχανικών – από πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες, καθώς και τη θεσμοθέτηση βαθμολογίου έργων, που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ε.Ε..

«Το κάθε έργο ή μελέτη θα βαθμολογείται, με συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια. Ο βαθμός θα αναρτάται διαδικτυακά στο ΕΣΗΔΗΣ και θα προσμετράται -με ειδικό συντελεστή– στη βαθμολογία του εργολάβου ή του μελετητή σε κάθε επόμενο διαγωνισμό. Έτσι θα επιβραβεύονται όσοι που υλοποιούν τα έργα τους εντός χρονοδιαγράμματος, χωρίς οικονομικές υπερβάσεις και με άριστο αποτέλεσμα» εξήγησε ο κ.Καραμανλής.

Πηγή: Zougla.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει