Audi quattro: Ο θρίαμβος της τετρακίνησης


Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 7 Νοεμβρίου 2020, 12:02

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος

Τέσσερα δαχτυλίδια, τέσσερις κινητήριοι τροχοί, τέσσερις δεκαετίες επιτυχιών. Η ιστορία του quattro, ενός εκ των διασημότερων συστημάτων τετρακίνησης στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ξεκίνησε το 1980. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 11 εκατ. αυτοκίνητα Audi quattro.

Παρακάτω, αναφέρουμε μια συλλογή γεγονότων που εκφράζουν παραστατικά την ιστορία του quattro.

0 συμπλέκτες και διαφορικά λειτουργούν στα e-tron και e-tron Sportback. Τα αμιγώς ηλεκτρικά SUV χρησιμοποιούν ηλεκτρική τετρακίνηση, στην οποία οι ηλεκτροκινητήρες εκτελούν όλες τις λειτουργίες quattro.

0,5 δευτερόλεπτα είναι ο χρόνος προπορείας των υπολογισμών της μονάδας ελέγχου στο quattro με τεχνολογία ultra. Το quattro με τεχνολογία ultra χρησιμοποιεί δύο συμπλέκτες που του επιτρέπουν να αλλάζει από μπροστινή κίνηση σε τετρακίνηση σε απειροελάχιστο χρόνο.

3,1 δευτερόλεπτα είναι ο χρόνος που χρειαζόταν το Sport quattro S1 με τη μεσαία χειροκίνητη μετάδοση, για επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα. Το αυτοκίνητο ράλι που χρησιμοποίησε η Audi για πρώτη φορά το 1985, είχε ισχύ 476 ίππων από έναν πεντακύλινδρο turbo κινητήρα και ζύγιζε μόλις 1.090 κιλά.

4 οι διαφορετικοί συμπλέκτες τετρακίνησης και άλλα τόσα τα διαφορετικά κεντρικά διαφορικά που χρησιμοποιούνται  σε ολόκληρη τη γκάμα μοντέλων της Audi.

5 κιλά ήταν το κατά προσέγγιση βάρος του πρώτου μπλοκέ κεντρικού διαφορικού Torsen που χρησιμοποιήθηκε στο αρχικό Audi quattro, το 1986. Η βασική κατανομή ήταν 50:50 μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Σήμερα, το μπλοκέ κεντρικό διαφορικό Torsen στα μοντέλα με διαμήκη τοποθέτηση κινητήρων ζυγίζει μόνο περίπου 3 κιλά και έχει βασική κατανομή 40% στον μπροστινό άξονα και 60% στον πίσω άξονα.

6 λεπτά και 29 δευτερόλεπτα ήταν το προβάδισμα που ο Walter Röhrl κράτησε από τον δεύτερο στο Rally Sanremo το 1985, με το Sport quattro S1. Στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, το βρετανικό RAC, ο Röhrl χρησιμοποίησε ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με πνευματική λειτουργία.

10 λεπτά και 47,85 δευτερόλεπτα ήταν ο χρόνος με τον οποίο ο Röhrl θριάμβευσε με το Audi Sport quattro S1 στην ανάβαση του Pikes Peak, το 1987.

11 μοίρες ήταν η γωνία διεύθυνσης που επέλεξαν οι μηχανικοί για τους πίσω τροχούς σε ένα πειραματικό σχεδιασμό τετραδιεύθυνσης, σε ένα πρωτότυπο quattro το 1984. Σήμερα, κορυφαία μοντέλα Audi όπως το RS 6 Avant εξοπλίζονται με δυναμική τετραδιεύθυνση.

12 μηχανικοί βοήθησαν τον Walter Treser, project manager, στο έργο του στην ανάπτυξη του πρώτου Audi με μόνιμη τετρακίνηση quattro, από τον Φεβρουάριο του 1977.

23 αγώνες κέρδισαν με Audi quattro οι Michèle Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist και Walter Röhrl στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, από το 1981 έως το 1985.

32 μοντέλα S, RS και R διαθέτει σήμερα η Audi στη γκάμα της. Όλα έχουν κινητήριο σύστημα τετρακίνησης quattro ως στάνταρ.

30 χιλιοστά του δευτερολέπτου είναι ο χρόνος που απαιτείται για την αλλαγή της ροπής στα  e-tron και e-tron Sportback, από τον πίσω άξονα στον μπροστινό. Ένας άνθρωπος χρειάζεται τρεις φορές περισσότερο για να ανοιγοκλείσει τα βλέφαρά του.

40 χιλιοστά ευρύτερος είναι ο κάθε θόλος τροχών στο RS 6 Avant σε σύγκριση με το A6 Avant. Οι σχεδιαστές δίνουν επιπλέον έμφαση και στην έντονη οπτική εμφάνιση του quattro.

40:60 (εμπρός/πίσω) είναι η βασική κατανομή του μπλοκέ κεντρικού διαφορικού σε μοντέλα Audi με κινητήρες τοποθετημένους κατά το διαμήκη άξονα.

45,3% όλων των πελατών της Audi παγκοσμίως, σχεδόν οι μισοί, επέλεξαν ένα quattro το 2019.

Στην 75η Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, στις 3 Μαρτίου του 1980, η Audi παρουσίασε το αρχικό quattro. Εσωτερικά στην εταιρεία, είχε τον κωδικό model 85.

80% ήταν η κλίση του άλματος του σκι στο Kaipola της Φινλανδίας, όπου η εταιρεία μαγνητοσκόπησε ένα θρυλικό διαφημιστικό το 1986. Ο επαγγελματίας οδηγός ράλι Harald Demuth κατέκτησε την χιονισμένη ανάβαση 47 μέτρων οδηγώντας ένα 100 CS quattro.

Περισσότερο από το 80% των περίπου 20 μοντέλων που παρουσιάζει η Audi το 2020, θα κυκλοφορήσει με τουλάχιστον μία παραλλαγή quattro.

92,2 % όλων των αυτοκινήτων που παρέδωσε η γερμανική φίρμα σε πελάτες στον Καναδά το 2019, είχε τετρακίνηση. Η συγκεκριμένη χώρα της Βόρειας Αμερικής έχει το υψηλότερο ποσοστό τετρακίνητων αυτοκινήτων στον κόσμο.

Από 150 PS (110 kW ) στο Q2 35 TDI quattro S tronic έως και 620 PS (456 kW) στο supercar R8 V10, η Audi παρέχει στους πελάτες της τα πλεονεκτήματα της μόνιμης τετρακίνησης σε ολόκληρη τη γκάμα μοντέλων.

200 ίπποι (147 kW) ήταν η ισχύς στο αρχικό quattro, πριν από 40 χρόνια, ένα νούμερο που τότε χαρακτήριζε πραγματικά ένα σπορ αυτοκίνητο. Εκείνη την εποχή, η Porsche 911 SC διέθετε 4 ίππους επιπλέον.

Μέχρι και 973 Nm ροπής παράγονται από τους τρεις ηλεκτρικούς κινητήρες των e-tron S και e-tron S Sportback. Τα δύο αμιγώς ηλεκτρικά SUV έχουν συνδυασμένη ισχύ 370 kW (507 ίππους).

1976-1977, η χρονιά στην οποία οι μηχανικοί της Audi συνέλαβαν το concept του quattro. Εκείνη τη χρονιά, μια σειρά χειμερινών test drives στη Σκανδιναβία, στην οποία συμμετείχε και ένα Volkswagen Iltis, γέννησαν την ιδέα.

1981, η χρονιά που η Audi μπήκε επίσημα στη σκηνή των ράλι για πρώτη φορά με το quattro. Τελειώνοντας περίπου 21 λεπτά μπροστά από τα υπόλοιπα αγωνιστικά αυτοκίνητα, ο Franz Wittmann κέρδισε το Ράλι Jänner στην Αυστρία, το οποίο προσμετρούσε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Ο τοπικός ήρωας θριάμβευσε και στις 31 ειδικές δοκιμές.

1994, η χρονιά που λανσαρίστηκε στην αγορά το RS 2 Avant, το πρώτο μοντέλο RS. Η κίνηση quattro ενσωμάτωνε ένα ηλεκτρομηχανικά ενεργοποιούμενο μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα.

Το 2005, έκανε πρεμιέρα το RS 4 με το πρώτο κεντρικό διαφορικό με ασύμμετρη, δυναμική κατανομή ροπής. Χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα, σε πιο εξελιγμένη μορφή.

Το 2007 κυκλοφόρησε το R8, ένα supercar υψηλών επιδόσεων με ειδικά εξελιγμένη τετρακίνηση quattro.

Το 2019, ο πρωταθλητής αγώνων ράλι και πίστας, Mattias Ekström, ανέβηκε οδηγώντας τη χιονισμένη πίστα σκι του «Streif», στο διάσημο Kitzbühel με ένα e-tron quattro. 

2.100 Nm είναι κατά προσέγγιση η ροπή που παράγεται στους πίσω τροχούς στα αμιγώς ηλεκτρικά  e-tron S και e-tron S Sportback, όταν στρίβουν με ταχύτητα.

11.452 μονάδες του αρχικού quattro κατασκευάστηκαν μεταξύ 1980 και 1991. Ο αρχικός προγραμματισμός ήταν για μόνο 400.

49.900 γερμανικά μάρκα (25.590 €) ήταν η βασική τιμή του αρχικού quattro κατά την κυκλοφορία του στην αγορά, το 1980.

486.000 ευρώ ήταν η τιμή που πλήρωσε ένας συλλέκτης για το Sport quattro, σε δημοπρασία στο Λονδίνο, το 2016. Κατασκευάστηκαν μόνο 214 μονάδες αυτού του super-quattro με 306 PS (225 kW). Κατά την κυκλοφορία του το 1984, κόστιζε 195.000 γερμανικά μάρκα (100.000 €).

804.224 είναι ο αριθμός των μοντέλων quattro που παρήγαγε παγκοσμίως η Audi το 2019, εκ των οποίων 258.765 κατασκευάστηκαν στη Γερμανία.

 

 

Πηγή: Zougla.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει