Νέα, Πολιτική, Οικονομία, Διεθνή

Κακές συνήθειες που… σας κάνουν καλό!

Μιλήστε βρόμικα, πάρτε τα στο… κρανίο, παίξτε video games μέχρι αναισθη­σίας και περηφανευτείτε για το άστρωτο κρεβάτι σας. Όχι, δεν τρελαθήκαμε, απλά οι επιστήμονες ανακάλυψαν -επι­τέλους!- το όφελος του να είσαι «κακό παιδί».

Ξεχάστε όσα σας έλεγαν μέχρι σήμερα για τις κακές σας συνήθειες. Το στρώσιμο του κρεβατιού δεν είναι μόνο αγγαρεία αλλά και… ανθυγιεινό, οι φωνές δεν απαγορεύονται, το ρυθμικό χτύπημα των ποδιών μπορεί να είναι ενοχλητικό για τους άλλους αλλά υγιεινό για εσάς και η ονειροπόληση δεν είναι συνώνυμο της τεμπελιάς. Διαβάστε όσα ακολουθούν, έτσι ώστε την επόμενη φορά που θα σας κάνουν παρατήρηση να είστε σε θέση να τους αποστομώσετε!

Θυμώστε ελεύθερα!
Όσοι θυμώνουν δικαιολογημένα σε μια στρεσογόνο κατάσταση, διατηρούν τα επίπεδα της πίεσής τους πιο χαμηλά και εκκρίνουν μικρότερες ποσότητες κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, σε σχέση με αυτούς που, αντί να θυμώνουν, φοβούνται, λένε ερευνητές από το Carnegie Mellon University. Επιπλέον, οι άνθρωποι αυτοί νιώθουν πιο αισιόδοξοι και έχουν εντονότερο το αίσθημα ελέγχου. Το συμπέρασμα αυτό επιβεβαιώνει και έρευνα του «Stress Research Institute» του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, που έδειξε ότι οι άνδρες που δεν εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους στη δουλειά, έχουν διπλάσιες πιθανότητες να υποστούν καρδιακή προσβολή. Φυσικά, τα παραπάνω δεν ισχύουν για το χρόνιο θυμό, που μπορεί να ανεβάσει την πίεση και να αυξήσει τις πιθανότητες για υπέρταση και στεφανιαία νόσο.

Καλύτερα το Pro!
Pro Evolution Soccer, Tekken, Gran Turismo. Αν εσείς δεν ξέρετε τι σημαίνουν όλα αυτά, ρωτήστε τον έφηβο γιο σας, αφού πρόκειται για μερικά από τα video games που παίζει με τους φίλους του. Ωστόσο, αν και οι ειδικοί τονίζουν ότι οι πολλές ώρες που αφιερώνουν τα παιδιά στα παιχνίδια αυτά ευθύνονται εν μέρει για τον περιορισμό της φυσικής δραστηριότητας και κατά συνέπεια για την αύξηση του σωματικού τους βάρους, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η δραστηριότητα αυτή ίσως είναι καλύτερη από την απλή παρακολούθηση τηλεόρασης. Αφού μελέτησαν τις αντιδράσεις αγοριών (7-10 ετών) την ώρα που έπαιζαν video games, παρατήρησαν σημαντική αύξηση σε διάφορες σημαντικές παραμέτρους της λειτουργίας του οργανισμού, όπως ο καρδιακός και ο αναπνευστικός ρυθμός, η κατανάλωση οξυγόνου και η δαπάνη ενέργειας. Σε καμία περίπτωση, βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι τα video games μπορούν να υποκαταστήσουν τη φυσική δραστηριότητα, που είναι απολύτως απαραίτητη για τη διατήρηση της υγείας.

Ζήτω η βρομιά!
Λερωθείτε άφοβα, λένε πια οι ειδικοί, αφού ένα αποστειρωμένο περιβάλλον και η υπερβολική καθαριότητα των παιδιών φαίνεται ότι ευθύνονται για την εκδήλωση άσθματος, εκζεμάτων και γενικότερα αλλεργίας. Ωστόσο, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο «Brunel» του Λονδίνου πήγαν ένα βήμα παραπέρα. Παρακολούθησαν περισσότερα από 13.000 παιδιά από την εμβρυϊκή τους ηλικία μέχρι και μετά τα 16 τους χρόνια και διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που χρησιμοποιούσαν πολλά οικιακά προϊόντα καθαρισμού στη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους ή σύντομα μετά τη γέννα, αύξαναν τον κίνδυνο να εμφανίσουν άσθμα τα παιδιά τους. Μάλιστα, οι πιθανότητες εκδήλωσης άσθματος μέχρι την ηλικία των 7 ετών έφταναν το 41%.

Πού «ταξιδεύεις» πάλι;
Μήπως προτιμάτε να ονειροπολείτε, αντί να γυμνάζεστε ή να κάνετε δουλειές του σπιτιού; Αν ναι, συνεχίστε το ταξίδι σας στα… σύννεφα. Σύμφωνα με δημοσίευση του University of British Columbia, το μυαλό μας είναι πιο δραστήριο όταν «ταξιδεύουμε» παρά όταν κάνουμε εργασίες ρουτίνας και μηχανικές κινήσεις, καθώς η νοητική αυτή κατάσταση ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την επίλυση σύνθετων νοητικών προβλημάτων. Μάλιστα, όπως δήλωσε ο καθηγητής Peter Axt, συγγραφέας του βιβλίου «The Joy of Laziness: Why Life Is Better Slower – and How to Get There», καλό είναι να «σπαταλάμε» το μισό ελεύθερο χρόνο μας, αν θέλουμε να εξοικονομήσουμε ενέργεια και να ζήσουμε περισσότερο.

Hard rock… αλληλούια!
Θέλετε η μέρα σας να ξεκινά ευχάριστα και το μυαλό σας να ξυπνά χωρίς τον πρωινό καφέ; Αφήστε τη χαλαρωτική μουσική κατά μέρος και βάλτε δυνατούς ρυθμούς στη διαπασών. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Manchester διαπίστωσαν ότι η δυνατή μουσική διεγείρει ένα μέρος του εσωτερικού αυτιού, το οποίο προσφέρει στον εγκέφαλο ευχαρίστηση και μας κάνει να νιώθουμε καλά, τόσο όταν την ακούμε όσο και μετά το τέλος της. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το τμήμα αυτό του αυτιού φαίνεται να αποτελεί μέρος ενός πρωτόγονου ακουστικού μηχανισμού, που σταδιακά εξαφανίζεται, καθώς ο άνθρωπος εξελίσσεται. Το τμήμα αυτό συνδέεται με την περιοχή του εγκεφάλου η οποία ελέγχει ορμές όπως η πείνα και το σεξ, γι’ αυτό και όταν οι επιθυμίες αυτές ικανοποιούνται, ο εγκέφαλος απελευθερώνει ορμόνες που μας κάνουν να νιώθουμε καλά.

«Θα σου βάλω πιπέρι»!
Κλασική απειλή της παιδικής ηλικίας, ειπωμένη από το στόμα μαμάδων, γιαγιάδων κλπ. κάθε φορά που λέγαμε μια «κακιά» λέξη. Όμως, νέα δεδομένα δείχνουν ότι οι βωμολοχίες ίσως να είναι κάτι παραπάνω από «κακές» λέξεις. Σύμφωνα με επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Keele της Μεγάλης Βρετανίας, η κατακριτέα αυτή συμπεριφορά μπορεί να έχει παυσίπονη δράση, καθώς σε έρευνα που έγινε οι συμμετέχοντες άντεχαν περισσότερο χρόνο με τα χέρια τους στο παγωμένο νερό όταν έβριζαν. Φαίνεται, λένε, ότι η χρήση υβριστικών λέξεων συνδέεται με έκκριση αδρεναλίνης και αυξημένο καρδιακό ρυθμό, ενδείξεις επιθετικότητας, που με τη σειρά της ενισχύει την αντοχή στον πόνο. Μάλιστα, η συμπεριφορά αυτή ίσως να επέτρεπε στους προγόνους μας να αντιμετωπίζουν τις επιθέσεις των αρπακτικών.

Keep moving!
Πηγαίνετε συνεχώς πέρα-δώθε, κουνάτε ασταμάτητα τα πόδια σας και βρίσκεστε διαρκώς σε κίνηση. Μπορεί η νευρικότητα αυτή να εκνευρίζει τους γύρω σας, όμως μη δίνετε σημασία. Αμερικανοί ερευνητές από τη «Mayo Clinic» βρήκαν ότι οι νευρικοί άνθρωποι, που είναι πάντα σε κίνηση, έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι αδύνατοι. Γιατί; Το γυμναστήριο δεν είναι ο μόνος τρόπος για να κάψουμε θερμίδες. Η ενέργεια που καταναλώνουμε με τις καθημερινές μας δραστηριότητες παίζει πιο σημαντικό ρόλο από ό,τι πιστεύουμε στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας. Μάλιστα, οι ειδικοί που διεξήγαγαν την έρευνα πιστεύουν ότι το αν θα ανήκουμε στους νευρικούς ή στους «καθιστούς» πιθανότατα αντανακλά μια χημική διαφορά στον εγκέφαλο των δύο ομάδων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε συνήθειες.

Να το στρώσω ή να μην το στρώσω;
Έρευνα από το Πανεπιστήμιο Kingston του Λονδίνου έρχεται να κάνει εύκολη τη ζωή των ακατάστατων, αφού, σύμφωνα με τους επιστήμονες, το ξέστρωτο κρεβάτι μπορεί να αποτελεί τη λύση στο άσθμα. Συγκεκριμένα, η ζεστασιά και η υγρασία από το σώμα μας, που εγκλωβίζονται στο κρεβάτι εάν το στρώσουμε αμέσως μόλις σηκωθούμε, αποτελούν το ιδανικό περιβάλλον για τα ακάρεα της οικιακής σκόνης, που φαίνεται να ευθύνονται σε ένα ποσοστό για το πρόβλημα αυτό. Αντίθετα, οι μικροοργανισμοί αυτοί δεν επιβιώνουν στις ξηρές συνθήκες που επικρατούν σε ένα άστρωτο κρεβάτι, αφού η υγρασία από τα σεντόνια και το στρώμα εξατμίζεται.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει