Νέα, Πολιτική, Οικονομία, Διεθνή

Τρεις εβδομάδες προθεσμία για την υλοποίηση 88 προαπαιτούμενων

Μόλις τρεις εβδομάδες περιθώριο έχει στη διάθεσή της η ελληνική κυβέρνηση για να κλείσει τα 88 προαπαιτούμενα της τέταρτης αξιολόγησης με βάση και τα όσα συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την τεχνική συμφωνία.

Οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν διαμηνύσει στην ελληνική πλευρά ότι ενώ θα συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις για το χρέος -άλλο ένα… επεισόδιο θα λάβει χώρα την Πέμπτη στον Καναδά με την αναμενόμενη σύγκληση του Ουάσιγκτον Γκρουπ- η Αθήνα θα πρέπει να προωθήσει με διαδικασίες κατεπείγοντος όλες τις ενέργειες για την υλοποίηση των προαπαιτούμενων.

Το πολυνομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο 2ο πενθήμερο του Ιουνίου, καθώς η ψήφισή του μαζί με τη δημοσίευση σειράς υπουργικών αποφάσεων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 14-15 Ιουνίου το αργότερο. Το κρίσιμο θέμα της ημερομηνίας εφαρμογής του μειωμένου αφορολογήτου θα κλείσει στις 17-18 Ιουνίου στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης για την ολοκλήρωση της 3ης δανειακής σύμβασης.

Τα χρονικά ορόσημα μέχρι τη συνεδρίαση του Eurogroup στις 21 Ιουνίου έχουν ως εξής:

31/5: Στον Καναδά θα βρεθούν την Πέμπτη οι υπουργοί Οικονομικών των επτά ισχυρότερων οικονομιών του κόσμου αλλά και οι επικεφαλής των κεντρικών τραπεζών προκειμένου να αναζητήσουν τρόπους «επένδυσης στην ανάπτυξη που θα λειτουργούν θετικά για όλους». Στο περιθώριο της τριήμερης συνάντησης, είναι εξαιρετικά πιθανό να συγκληθεί για μια ακόμη φορά το Ουάσιγκτον Γκρουπ σε μια προσπάθεια να βρεθεί συμβιβαστική λύση ανάμεσα στη Γερμανία και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους.

Δύο είναι τα βασικά σημεία στα οποία εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις δύο πλευρές:

* Το πρώτο θέμα έχει να κάνει με την επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του δανείου που έχει εκταμιεύσει η Ελλάδα από τον EFSF. Η γερμανική πλευρά φέρεται να θέλει να περιορίσει την περίοδο επιμήκυνσης στα 3-5 χρόνια σε αντίθεση με το ΔΝΤ το οποίο ζητά τη μέγιστη επιμήκυνση των 15 ετών (σ.σ.: μεγαλύτερη επιμήκυνση από 15 χρόνια δεν μπορεί να επιτευχθεί, καθώς κάτι τέτοιο θα απαιτούσε μεταξύ άλλων και την έγκριση των Κοινοβουλίων των χωρών-μελών της Ευρωζώνης).

* Ο βαθμός «αυτοματισμού» στην ενεργοποίηση των μέτρων για το χρέος, με το ΔΝΤ να επιμένει στην ανάγκη του μεγαλύτερου δυνατού αυτοματισμού ώστε τα μέτρα να μπορούν να ληφθούν υπόψη κατά τη σύνταξη της έκθεσης για τη βιωσιμότητα του χρέους και τη Γερμανία να τάσσεται υπέρ της ενεργοποίησης μέτρων μετά την έγκρισή τους όχι μόνο από το Eurogroup αλλά και από τα εθνικά Κοινοβούλια.

4/6: Η Ελληνική Στατιστική Αρχή θα ανακοινώσει την πορεία του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος για το πρώτο τρίμηνο του 2018. Πρακτικά, είναι το τελευταίο στατιστικό δεδομένο που περιμένει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για να άρει τις όποιες ενστάσεις του σχετικά με την πορεία του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά το 2019. Υπενθυμίζεται ότι ο πήχης για την ανάπτυξη του 2018 έχει κατέβει στο 2% όχι μόνο από το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (σ.σ.: βλέπει ανάπτυξη 1,9% για φέτος), αλλά πλέον και από την ελληνική κυβέρνηση, με το ποσοστό να αποτυπώνεται επίσημα στο μεσοπρόθεσμο. Με ικανοποιητικό ρυθμό ανάπτυξης κατά το πρώτο τρίμηνο, αλλά και με δεδομένη την υπεραπόδοση στην εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού στο 4μηνο (σ.σ.: έως τις αρχές Ιουνίου θα καταστούν διαθέσιμα και τα προκαταρκτικά στοιχεία του 5μηνου), δύσκολα θα εμμείνει το ΔΝΤ στην ανάγκη εφαρμογής του αφορολογήτου από την 1/1/2019.

5-10/6: Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, το 2ο πενθήμερο του Ιουνίου είναι εξαιρετικά πιθανό να κατατεθεί στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης (όσα τουλάχιστον απαιτούν νομοθετική ρύθμιση). Το κείμενο του πολυνομοσχεδίου ετοιμάζεται ήδη, καθώς η ελληνική πλευρά θέλει να έχει έτοιμες τις περισσότερες διατάξεις μέχρι το Euro Working Group της 7ης Ιουνίου στο οποίο θα συζητηθεί η ατζέντα του Eurogroup της 21ης Ιουνίου. Από τα προαπαιτούμενα που απαιτούν νομοθετική ρύθμιση ξεχωρίζουν οι παρεμβάσεις στον νόμο Κατσέλη και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, οι αλλαγές στο καθεστώς φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών, το μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημοσιονομικής προσαρμογής για την περίοδο 2019-2022, αλλά και οι αλλαγές στους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ. Αλλαγές θα υπάρξουν μόνο αν κριθεί απαραίτητο, καθώς το βασικό κριτήριο είναι αν από την εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών θα προκύψει δημοσιονομικό κενό στον φόρο κατοχής ακινήτων, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί με αλλαγές στους συντελεστές.

14-15/6: Έως τις 14-15 Ιουνίου η ελληνική πλευρά θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το σύνολο των προαπαιτούμενων της 4ης αξιολόγησης. Αυτό προϋποθέτει ότι, εκτός από την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου και του μεσοπρόθεσμου, θα έχει προχωρήσει και η δημοσίευση σειράς υπουργικών αποφάσεων που απαιτούνται. Με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, ενώ υπουργική απόφαση θα προσδιορίσει και το ΕΚΑΣ που θα εισπράττουν οι συνταξιούχοι κατά το 2019. Το ποσό θα είναι αισθητά μειωμένο σε σχέση με τα 35 ευρώ που δίδονται έως το τέλος του 2018. Η πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ προγραμματίζεται για το τέλος του 2019. Ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων θα οδηγήσει στην υπογραφή του κειμένου συμμόρφωσης (compliance report)

15/6: Έως την προσεχή Πέμπτη 31/05 προγραμματίζεται να έχουν ανακοινωθεί τα στοιχεία της γενικής κυβέρνησης για τον μήνα Απρίλιο. Εξαιρετικά κρίσιμα είναι τα στοιχεία για την πορεία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, καθώς εκεί θα κριθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η εκταμίευση της υποδόσης του ενός δισ. ευρώ από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης. Καταληκτική ημερομηνία για την εκταμίευση του συγκεκριμένου ποσού είναι η 15η Ιουνίου, ενώ αν παρέλθει η συγκεκριμένη ημερομηνία, το ποσό του ενός δισ. ευρώ παραμένει στα «σεντούκια» του ESM. H εκταμίευση του ενός δισ. ευρώ προϋποθέτει ότι μέσα στις πρώτες ημέρες του Ιουνίου η κυβέρνηση θα προσκομίσει στοιχεία που θα αποδεικνύουν ότι έχουν διατεθεί διπλάσια ποσά για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου σε σχέση με αυτά που άντλησε το Ελληνικό Δημόσιο στο τέλος Μαρτίου (σ.σ.: 500 εκατ. ευρώ ήταν η τελευταία υποδόση για τα ληξιπρόθεσμα, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να εμφανιστούν πληρωμές τουλάχιστον ενός δισ. ευρώ).

17-18/6: Λίγες ημέρες πριν από το Eurogroup της 21ης Ιουνίου θα πρέπει να ολοκληρωθεί η λεγόμενη «τελική αξιολόγηση» της 3ης δανειακής σύμβασης. Με την τελική αξιολόγηση θα φανεί αν το ΔΝΤ (εφόσον αποφασιστεί να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα) θα έχει πειστεί για το θέμα της εφαρμογής του μειωμένου αφορολογήτου από την 1/1/2020. Η επιτυχής ολοκλήρωση της τελικής αξιολόγησης είναι και το ένα από τα δύο προαπαιτούμενα που έχει θέσει το ΔΝΤ προκειμένου να ενεργοποιήσει το πρόγραμμα για την Ελλάδα έστω και για χρονικό διάστημα ολίγων ημερών (σ.σ.: το δεύτερο προαπαιτούμενο είναι προφανώς το θέμα της διευθέτησης του ελληνικού χρέους).

Αν δεν καταστεί εφικτό να υπάρξει πλήρης συμφωνία για το ελληνικό ζήτημα στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου, μια δεύτερη ευκαιρία αναμένεται να υπάρξει στο Eurogroup του Ιουλίου το οποίο είναι προγραμματισμένο για τις 12 του συγκεκριμένου μήνα και ενώ στις 7 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί το Euro Working Group. Μετά τον Ιούλιο και ενώ τα περισσότερα εθνικά Κοινοβούλια θα κλείσουν για τις θερινές διακοπές, η επόμενη προγραμματισμένη συνεδρίαση του Eurogroup είναι για τις 2 Οκτωβρίου