Άρθρο παρέμβαση του Απ. Νάνου: «Βόλος, Πολιτιστική “Απάτη” της Ευρώπης 2021»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ το άρθρο του υποψήφιου Δημάρχου Βόλου Απόστολου Νάνου, όπως έφτασε στο e-Volos.gr:

Με την ανακοίνωση της πρότασης να υποβάλει η πόλη μας αίτημα για να διεκδικήσει να γίνει Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, παρά τις βαρύγδουπες δηλώσεις των εμπνευστών της, δεν μπορεί κάποιος, να μην ανατρέξει στην ιστορία του θεσμού και στις επιπτώσεις τόσο τις οικονομικές όσο και σ’ αυτές της ανάπτυξης και προβολής του λαϊκού πολιτισμού και της λαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς και παράδοσης.

Η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα αποτελούν τρανταχτό παράδειγμα. Πακτωλός χρημάτων στις τσέπες μεγαλοεργολάβων και κατασκευαστών, οικονομικά σκάνδαλα, ρεμούλες, ανακρίσεις, διώξεις. Ο ελληνικός λαός και οι εργαζόμενοι πλήρωσαν το λογαριασμό, ενώ οι υποδομές που έμειναν σ’ αυτές ήταν ξένες με τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες. Αποδείχτηκαν άνθρακες ο θησαυρός και οι μεγάλες προσδοκίες που συστηματικά καλλιεργήθηκαν τότε από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα, καθώς επίσης και από τους φορείς της τοπικής διοίκησης.

Εδώ στο Βόλο, έχουμε και εμείς την ίδια αρνητική εμπειρία από τις «μεγάλες διοργανώσεις». Ας θυμηθούμε τους Ολυμπιακούς και Μεσογειακούς Αγώνες, τις υποσχέσεις για έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ή δεν ξεκίνησαν ποτέ. Είναι λίγος ο καιρός, από κείνους τους πανηγυρισμούς,, από το μελάνι που χύθηκε και τις δηλώσεις επί δηλώσεων που έγιναν από τοπικούς άρχοντες. Φούμαρα και οράματα, τραπεζώματα και φανταχτερές ιλουστρασιόν γιορτές, και το αποτέλεσμα οι πληγές στη πόλη και στην ευρύτερη περιοχή, όπως το Πανθεσσαλικό Στάδιο, ο Περιφερειακός, κ.α.

Όσο για το περιεχόμενο και τελικά τη σκοπιμότητα του συγκεκριμένου θεσμού; Η εμπειρία από την αρχή της δημιουργίας του δείχνει ότι όχι μόνο φθίνει συνεχώς στις συνειδήσεις των λαών, αλλά ουσιαστικά ο θεσμός της πολιτιστικής πρωτεύουσας χρησιμοποιείται για την ευρωπαϊκή πολιτιστική ομογενοποίηση και κυρίως την ισοπέδωση και εξαφάνιση του λαϊκού πολιτισμού, την περιθωριοποίηση της προοδευτικής καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας.. H Ευρωπαϊκή Επιτροπή «προτείνει» στη διαδικασία επιλογής των Πολιτιστικών Πρωτευουσών «σαφέστερα» κριτήρια αυξάνοντας την «έμφαση σε μια ευρωπαϊκή διάσταση» του θεσμού. «Οι νέοι κανόνες αντιπροσωπεύουν έναν ισορροπημένο συμβιβασμό μεταξύ των συμφερόντων των κρατών – μελών στο κεφάλαιο του πολιτισμού και της ανάγκης να υπάρξει μια ισχυρή ευρωπαϊκή διάσταση», εκτιμά η Επιτροπή. Αυτό σημαίνει πως το προτεινόμενο πρόγραμμα της εκάστοτε υποψήφιας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας θα πρέπει στο εξής να κάνει σαφέστερο τον προσανατολισμό του στην ικανοποίηση της ευρωπαϊκής κεφαλαιοκρατικής επιταγής για «ενιαία ευρωπαϊκή ταυτότητα», αν θέλει να έχει ελπίδα έγκρισης. Είναι ενδεικτικό ότι οι 1.500 περίπου προτάσεις για πολιτιστικές δραστηριότητες από φορείς της Πάτρας απορρίφθηκαν ως μη συμβατικές με το πνεύμα της Πολιτιστικής. Ως φυσικό επακόλουθο, στο πρόγραμμα εκδηλώσεων, ήταν ελάχιστες έως μηδενικές οι παρουσίες των πολιτιστικών φορέων της πόλης.

Βεβαίως για τον Δήμαρχο Βόλου, αλλά και για τους εκπροσώπους της Ν.Δ. και του ΣΥΡΙΖΑ στο Δημοτικό Συμβούλιο, που συντάχθηκαν με το παραμύθι της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης προβάλλουν δήθεν τα επιχειρήματα ότι ο Βόλος θα αποκτήσει :φήμη, τουριστική διαφήμιση, πολιτική ισχύ και αναβάθμιση και άλλα τέτοια βερμπαλιστικά. Θα γίνει ο Βόλος πολιτιστικό «Μονακό»! Αυτοί που τάζουν «μεταξωτές κορδέλες» θέλουν να αποκρύψουν τις ευθύνες τους για τη τραγική κατάσταση που έχουν περιέλθει εκατοντάδες πολιτιστικοί φορείς της πόλης που κυριολεκτικά φυτοζωούν, χωρίς καμιά ουσιαστική μέριμνα και χρηματοδότηση από το κράτος, τη στιγμή που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να είναι το ζωντανό κύτταρο της πολιτιστικής δημιουργίας της πόλης μας. Αντίθετα μάλιστα ο κάθε πολιτιστικός φορέας πληρώνει στο Δήμο. Τα παιδιά πληρώνουν τα καλλιτεχνικά εργαστήρια, οι χορωδοί τους δάσκαλό τους, ακριβά δίδακτρα στο ωδείο, οι ερασιτέχνες ηθοποιοί βάζουν από τη τσέπη τους για να στηρίξουν την τοπική ερασιτεχνική δημιουργία, ενώ απαγορευτική είναι τιμή παραχώρησης των πολιτιστικών αιθουσών τόσο σε ερασιτέχνες όσο και επαγγελματίες δημιουργούς. Έφτασαν ακόμη σε σημείο να παραχωρήσουν τα γήπεδα και αθλητικούς χώρους του δήμου σε ερασιτεχνικούς αθλητικούς συλλόγους με αντίτιμο την ανάληψη της ευθύνης συντήρησής τους με χρήματα των συλλόγων, δηλαδή με χρήματα των οικογενειών των παιδιών που συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες. Τη ίδια στιγμή η ανεργία τσακίζει τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς, ενώ επισφράγισμα της πολιτικής τους ήταν οι πρόσφατες απολύσεις των εργαζομένων από το ΔΟΕΠΑΠ- ΔΗΠΕΘΕ.

Και επειδή ο πολιτισμός είναι όλα γύρω μας, ας μην επεκταθούμε και στα ζητήματα των συνθηκών διαβίωσης των λαϊκών στρωμάτων και του αστικού περιβάλλοντος που ζουν. Γιατί πολιτισμός είναι και η ανεργία, οι ξεπαγιασμένοι γέροντες και τα παιδιά που υποσιτίζονται, και οι επικίνδυνες παιδικές χαρές και τα βρώμικα σχολεία με τις ταράτσες που μπάζουν νερό με τις πρώτες σταγόνες της βροχής. Γιατί πολιτισμός είναι όλη η βαρβαρότητα που βιώνουν τα λαϊκά στρώματα σε μια χώρα και σε μια Ε.Ε. που μέσα στην καπιταλιστική κρίση ενδιαφέρονται να στηρίξουν τα μονοπώλια, και στον πολιτισμό, κατακρεουργώντας τα λαϊκά δικαιώματα.

Οι εργαζόμενοι στην πόλη μας έχουν εμπειρία και δεν πρέπει να εμπιστευτούν αυτούς που με τις μεγαλοστομίες τους θέλουν να συγκαλύψουν πολιτικές ευθύνες, να εξωραΐσουν την πολιτική τους και να προετοιμάσουν το έδαφος για νέα «φαγοπότια» από μεγαλοεργολάβους και επιχειρηματίες, τόσο στις κατασκευές και στον τουρισμό όσο και στο χώρο του πολιτισμού από τους εμπόρους της τέχνης. Και στο τέλος το μάρμαρο θα το πληρώσουν οι εργαζόμενοι της πόλης. Εχουν την εμπειρία της Θεσσαλονίκης , της Πάτρας, έχουν την εμπειρία των Ολυμπιακών Αγώνων, της Ρεγγάτα στη πόλη μας, το ξόδεμα των χρημάτων για την Αργώ. Τι κέρδη είχαμε απ’ τους Ολυμπιακούς Αγώνες, μήπως δυνάμωσε ο λαϊκός αθλητισμός, ο σχολικός αθλητισμός.

Eίναι βέβαιο ότι δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα ούτε ο πολιτισμός, ούτε η νεολαία, ούτε οι καλλιτέχνες. Πολιτιστικές εκδηλώσεις μπορούμε να κάνουμε όσες θέλουμε, σημασία έχει η ποιότητα, το περιεχόμενο, η υποδομή. Η πολιτιστική δημιουργία πρέπει να μπαίνει κάθε μέρα και στο σχολείο και στη γειτονιά και στον τόπο δουλειάς. Ο θεσμός τη Πολιτιστικής Πρωτεύουσας είναι μακριά από τις λαϊκές ανάγκες. Σήμερα χρειάζεται οι λαϊκές οργανώσεις, οι οργανώσεις της νεολαίας, να γίνουν οι δημιουργοί του λαϊκού πολιτισμού, που καλλιεργεί αξίες, αναπτύσσει την ανθρώπινη προσωπικότητα, κρίση και συλλογικότητα. Χρειάζεται να στηριχτούν η πολιτιστική δημιουργία, οι νέοι άνθρωποι, όλοι εκείνοι που αρνούνται να σκύψουν το κεφάλι στους χορηγούς, στους κυβερνητικούς και Ευρωενωσιακούς μηχανισμούς, με αντάλλαγμα την αλλοτρίωση και την απομάκρυνση από το λαό και τα προβλήματα του. Χρειάζεται ταυτόχρονα να υπάρχει το μεγάλο πανελλαδικό βήμα καταγγελίας της υποκουλτούρας, της εμπορευματοποίησης, της ιδιωτικοποίησης, της παράδοσης, που συντελείται καθημερινά, αυτού του τομέα στο μεγάλο κεφάλαιο χωρίς την απαιτούμενη αντίσταση και διαπάλη”.

ΝΑΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΒΟΛΟΥ
Υποψήφιος Δήμαρχος

Μπορεί επίσης να σας αρέσει