Γ. Σούρλας Να αξιοποιηθούν οι μυθολογικοί θησαυροί της Μαγνησίας

Οι Κένταυροι & η Αργοναυτική Εκστρατεία

Ο Γ. Σούρλας κατά την παρουσίαση του βιβλίου «Οι Κένταυροι από τη Μαγνησία σε όλο τον κόσμο», τόνισε την αναγκαιότητα να αξιοποιηθούν οι μυθολογικοί θησαυροί της Μαγνησίας, παγκόσμιας ακτινοβολίας και απήχησης, όπως οι Κένταυροι και η Αργοναυτική Εκστρατεία.

ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ Το βιβλίο αποτελεί το πρώτο βήμα για την ανάδειξη, αξιοποίηση του μυθολογικού θησαυρού των Κενταύρων. Το γεγονός και μόνο ότι πάσης φύσεως αναφορές ανέρχονται σε εκατομμύρια σε όλα τον κόσμο και οι φωτογραφίες σε χιλιάδες, προσδίδουν παγκόσμιο ενδιαφέρον για τα όντα αυτά που εκπορεύονται από το Πήλιο το βουνό των Κενταύρων.

Με την κατασκευή Μουσείου των Κενταύρων, με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα για την ενημέρωση και προβολή των απεικονίσεων. Με την αξιοποίηση του Σπηλαίου, που έζησε και δίδαξε στην κορυφή του Πηλίου στο Πλιασίδι και με τη διοργάνωση Παγκόσμιου Συνεδρίου για τους Κενταύρους. Για την προώθηση όλων αυτών των ζητημάτων αποφασίστηκε η ίδρυση ενός φορέα, ενός πολιτιστικού συλλόγου με την επωνυμία «Οι Κένταυροι».

ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ Ως προς την Αργοναυτική Εκστρατεία, μετά τα δύο Συνέδρια που έγιναν στην Αθήνα και στην Αρχαία Κολχίδα, την αναβίωση της εκστρατείας με τη σύγχρονη Αργώ, αναδείχθηκε η παγκόσμια απήχηση του μύθου. Ως προς την ιστορικότητα του μύθου, στο Μουσείο του Λούβρου εξετάστηκαν τέσσερα δείγματα χρυσού, που βρέθηκαν σε ανασκαφές στη Γεωργία σε σχέση με μερικές ψηφίδες από το αρχαίο περιδέραιο που βρέθηκε στο θολωτό τάφο του Βόλου και διαπιστώθηκε κοινή προέλευση.

Τα δύο αντικείμενα το ελληνικό και γεωργιανό έγιναν από αλλουβιακό χρυσό ενός ποταμού στην περιοχή της Κασπίας Θάλασσας, όπου τοποθετείται η Κολχίδα. Σε επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο της Γεωργία, για την επίσημη ταυτοποίηση, όπως διαβεβαίωσαν κυβερνητικοί παράγοντες, πρόκειται να σταλούν χρυσά αντικείμενα στο Μουσείο του Λούβρου. Είναι θέμα χρόνου η επίσημη επιβεβαίωση της ιστορικότητας του μύθου.

Μετά από όλα αυτά μπορούμε να καταστήσουμε το Πήλιο, το Βόλο, τη Μαγνησία, τόπο προορισμού παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

ΟΜΙΛΙΑ Γ. ΣΟΥΡΛΑ: ΟΙ ΚΕΝΤΑΥΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΗΛΙΟ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Ευχαριστώ το Κέντρο Πολιτισμού και κοινωνικής παρέμβασης «Ιωλκός», την Πρόεδρο Ντία Μουτσινά, για τη διοργάνωση της εκδήλωσης, όλους εσάς που μας τιμάτε με την παρουσία σας. Τη συντονίστριά μας Ροσσάνα Πώποτα, τους συμπαρουσιαστές Καίτη Καμηλάκη και Στέλιο Γαλούκα, που διεξήλθαν με ενάργεια τα περί των Κενταύρων.

Πρόκειται για ένα βιβλίο που μεταξύ άλλων θέτει ζητήματα, για τη σημασία της μυθολογίας, την ιστορικότητα των μύθων που πρέπει να συζητήσουμε και τι πρέπει να πράξουμε για την αξιοποίηση των μυθολογικών θησαυρών Αριστοτέλης: Μύθος είναι ο πυρήνας του αρχαίου ελληνικού πνεύματος, αποτελεί ψυχή της τραγωδίας, ο αρχαίος λόγος, θεατρικός και φιλοσοφικός στηρίζεται στο μύθο.

Ο μύθος προβλήθηκε από τα δύο επικά ποιήματα του Ομήρου

– Ιλιάδα
-Οδύσσεια

Οι μύθοι κατείχαν περίοπτη θέση στο κλασσικό αθηναϊκό δράμα.

Οι τρεις μεγάλοι τραγικοί ποιητές

Αισχύλος
Σοφοκλής
Ευριπίδης

Εμπνεύστηκαν πολλά έργα από την μυθική εποχή των ηρώων και του τρωικού πολέμου

Ο Αθανάσιος Σταγειρίτης και ο εκ Κωφών Αλμυρού καταγόμενος Στέφανος Κομμητάς αναφέρουν ότι Μυθολογία είναι διήγησις παλαιοτέρων ιστοριών αι οποία αναμιχθείσαι με πλάσματα μετέβησαν εις διηγήσεις Θεών και ημιθέων.

Τα περί ιστορικότητας των μύθων επιβεβαιώνουν οι αρχαιολόγοι Σλήμαν και Έβανς

Ο Ερρίκος Σλήμαν με τις ανασκαφές του. Το 1872 στην περιοχή της αρχαίας Τροίας ανακάλυψε τα ερείπια της ομηρικής πόλης και προσέδωσε ιστορική υπόσταση στην Ιλιάδα του Ομήρου και στο μύθο του τρωικού πολέμου.

Το 1878 στις Μυκήνες ανακάλυψε τους θολωτούς τάφους του Αγαμέμνονα, της Κλυταιμνήστρας και του Αιγίσθου, ευρήματα από χρυσό, ασήμι και διάφορα αγγεία σπάνιας τέχνης δείγματα του Μυκηναϊκού πολιτισμού, που αναπτύχθηκε από το 1.600 – 1.100 π.Χ.

Μετά από λίγα χρόνια (1900-1935) ο Άρθουρ Έβανς και η αρχαιολογική του σκαπάνη έφεραν στο φως το ανάκτορο της Κνωσού, του βασιλιά Μίνωα, ως κέντρο Μινωικού πολιτισμού (πρώτου πολιτισμού επί ευρωπαϊκού εδάφους), που συνδέεται με τον γνωστό σε όλον τον κόσμο μύθο του Μινώταυρου, Λαβυρίνθου, Δαιδάλου και Ικάρου.

Οι ανακαλύψεις αυτές βοήθησαν στην εξακρίβωση πολλών στοιχείων από τα έπη του Ομήρου και παρείχαν αρχαιολογικά στοιχεία για πολλές μυθολογικές λεπτομέρειες, για τους θεούς και για τους ήρωες. Η ελληνική μυθολογία υπερέχει άλλων χωρών ως προς τη γοητεία, την πλοκή και τη φαντασία. Ο Ι.Θ. Κακριδής υποστηρίζει ότι μόνο μια ηρωική μυθολογία ξεπέρασε κάθε τοπικό και χρονικό σύνορο, η ελληνική.

Η Μαγνησία υπερέχει έναντι των άλλων περιοχών. Έχουμε δύο μύθους παγκόσμιας εμβέλειας και απήχησης:

Την Αργοναυτική εκστρατεία

Τους Κενταύρους

Έχουμε το Πήλιον όρος, που διέπρεψε ο Κένταυρος Χείρων, ο άριστος γιατρός, βοτανολόγος και δάσκαλος, ο δικαιότερος των Κενταύρων, όπως αναφέρει ο Όμηρος.

Στο Πήλιο δίδαξε την ιατρική και την αρετή.

Κοντά του μαθήτευσαν ημίθεοι και ήρωες. Ο Ηρακλής, ο Αχιλλέας, ο Ιάσων.

Στον Κένταυρο Χείρωνα, ο Απόλλων, εμπιστεύτηκε το γιο του Ασκληπιό, ο οποίος γεννήθηκε στην πόλη Λακέρεια, βορινά της λίμνης Κάρλας.

Στη Θεσσαλία λειτούργησε το πρώτο Ασκληπιείο το 550π.Χ. Στη Θεσσαλία έζησε πριν από 25 αιώνες ο Ιπποκράτης, όπου και πέθανε.

Βάσιμα λοιπόν, πειστικά και αποδεδειγμένα η Θεσσαλία, το Δώτιον Πεδίο, όπως το αποκαλεί ο Όμηρος, αποτελούσε την κοιτίδα της Ιατρικής και αυτό αποδίδεται στο πολυφάρμακο Πήλιο, όπου έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί 3.000 βότανα.

Στο Πήλιο θέλει ο θρύλος να γίνονται τα πρώτα καλλιστεία.

Εδώ στους γάμους του Πηλέα και της Θέτιδος, γονείς του Αχιλλέα, όταν η Έριδα δεν εκλήθη στο γεγονός αυτό θύμωσε και τότε πέταξε το μήλο μπροστά στην Ήρα, την Αθηνά και την Αφροδίτη που έγραφε «τη καλλίστη», δηλαδή στην ομορφότερη, το γνωστό μήλο της Έριδος.

Ο Πάρις που κλήθηκε αργότερα να διαλέξει την ομορφότερη επέλεξε την Αφροδίτη, γιατί εκείνη προηγουμένως του είχε υποσχεθεί την Ωραία Ελένη, επηρεάζοντας έτσι την επιλογή του και την απονομή του τίτλου της ομορφότερης.

Βλέπετε, τα καλλιστεία είναι διαβλητά από τότε, αλλά εμείς επαιρόμεθα γιατί τα πρώτα καλλιστεία στον κόσμο έγιναν στο Πήλιο, λίγα μέτρα από τη δική μας πόλη και έτσι λοιπόν ο Πάρις παίρνει πίσω την ωραία Ελένη.

Εδώ λοιπόν γίνονται τα πρώτα καλλιστεία και από εδώ ξεκινά ουσιαστικά ο Τρωικός πόλεμος, που ήταν μύθος πριν μερικά χρόνια, τώρα όμως είναι μια ιστορική πραγματικότητα και αυτή την αναφορά για τα καλλιστεία στην περιοχή θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε.

Με τους μύθους των Κενταύρων

Ένας από τους ωραιότερους μύθους της ελληνικής μυθολογίας, ήταν ο μύθος των Κενταύρων και οι μάχες αυτών εναντίον των Λαπίθων αποτέλεσαν θέμα στην γλυπτική, στη ζωγραφική, στην αγγειογραφία, στην αγγειοπλαστική, ψηφιδωτά, χαλκογραφία, στην ποίηση αλλά ακόμη και στην πολιτική.

Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του Μακιαβέλι στους Κενταύρους, όπου συνυπάρχουν τα ανθρώπινα και θηριώδη γνωρίσματα τα οποία πρέπει να διαθέτει ο ηγεμόνας,

«Υπάρχουν δύο τρόποι να μάχεσαι, μέσω του νόμου και μέσω της δύναμης. Ο πρώτος τρόπος ταιριάζει στον άνθρωπο και ο δεύτερος στα θηρία. Αφού, όμως, ο πρώτος τρόπος είναι ανεπαρκής, πολύ συχνά γίνεται αναγκαίο να καταφύγει κανείς στον δεύτερο. Για αυτό ο πρίγκιπας χρειάζεται να γνωρίζει να χρησιμοποιεί και τους δύο τρόπους και τον ανθρώπινο και τον θηριώδη. Οι συγγραφείς της αρχαιότητας δίδασκαν τούτο το μάθημα αλληγορικά, όταν αφηγούνταν πώς ο Αχιλλέας και πολλοί άλλοι αρχαίοι πρίγκιπες στέλνονταν για διδασκαλία στον Χείρωνα τον κένταυρο. Έχοντας για δάσκαλο ένα πλάσμα μισό ανθρώπινο και μισό θηρίο σημαίνει ότι μαθαίνει κανείς πώς να χρησιμοποιεί τη μία και την άλλη φύση, και ότι η μία δίχως την άλλη δεν μπορεί να διαρκέσει».

Έχουμε την Αργοναυτική Εκστρατεία, πρώτη μεταξύ των πέντε επισήμων εκστρατειών και πολέμων της αρχαιότητας, όπως γράφει ο Αθανάσιος Σταγειρίτης.

Η Αργοναυτική εκστρατεία είναι ένα από τα περιφημότερα γεγονότα που αναφέρει η ελληνική μυθολογία και το τραγούδησε η ελληνική ποίηση από τον Όμηρο έως τον Απολλώνιο το Ρόδιο.

Ο Αθανάσιος Σταγειρίτης στην πεντάτομη «Μυθολογία» του και κατ’ επέκταση, ο Στέφανος Κομμητάς κατατάσσουν την Αργοναυτική Εκστρατεία πρώτη μεταξύ των πέντε επίσημων εκστρατειών και πολέμων της αρχαιότητας

Πέρα από τα δύο συνέδρια Ελλάδας – Γεωργίας, αλλά και την αναβίωση της Αργοναυτικής Εκστρατείας με την Αργώ στα νερά της Αρχαίας Κολχίδας σύμφωνα με τις νεότερες επιστημονικές έρευνες έχουμε τις πρώτες ενδείξεις του ιστορικού πυρήνα της Αργοναυτικής Εκστρατείας, βάσει του οποίου το ταξίδι του Ιάσονα απηχεί μακρινά γεγονότα της μυκηναϊκής εποχής, τότε που οι Έλληνες άνοιγαν καινούριους εμπορικούς δρόμους στον Εύξεινο Πόντο και αναζητούσαν χρυσό και άλλα πολύτιμα εμπορεύματα.

Ήδη βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο έρευνας, για την ταυτοποίηση ψηγμάτων χρυσού στο Μουσείου του Λούβρου, από την Αρχαία Κολχίδα και του Θολωτού τάφου του Περιφερειακού του Βόλου.

Είναι καιρός να σας πληροφορήσω ότι συνεργάτης μου συναντήθηκε με κυβερνητικούς παράγοντες στην Τιφλίδα, έθεσε το ζήτημα αυτό και έγινε δεκτό. Επίκειται η αποστολή εγγράφου από την αρχαιολογική υπηρεσία του Βόλου.

Το βιβλίο αυτό αποτελεί το πρώτο βήμα για την ανάδειξη, αξιοποίηση του μυθολογικού θησαυρού των Κενταύρων.

Το γεγονός και μόνο ότι πάσης φύσεως αναφορές ανέρχονται σε εκατομμύρια σε όλα τον κόσμο και οι φωτογραφίες σε χιλιάδες, προσδίδουν παγκόσμιο ενδιαφέρον για τα όντα αυτά που εκπορεύονται από το Πήλιο το βουνό των Κενταύρων.

Μπορούμε να καταστήσουμε το Πήλιο, το Βόλο, τη Μαγνησία, τόπο προορισμού παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Με την κατασκευή Μουσείου των Κενταύρων, με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα για την ενημέρωση και προβολή των απεικονίσεων.

Με την αξιοποίηση του Σπηλαίου του Χείρωνα Κένταυρου.

Εδώ πρέπει να σταθώ λίγο και να επισημάνω ότι έχουμε την πλέον αξιόπιστη πηγή, αυτή του Ρήγα Βελεστινλή, που κανένα στοιχείο και καμία πληροφορία αρχαιολογικής σημασίας δεν αμφισβητήθηκε μέχρι σήμερα.

Στο Νέο Ανάχαρσι σημειώνει ο Ρηγας: «Ανωθε της χαριεστάτης χώρας, κείται η υψηλοτέρα κορυφή του Πηλίου λεγομένη Πληασίδι,. Εκεί είναι έν σπήλαιον ευρυχωρότατον, με χωρίσματα διάφορα μέσα, και επειδή σώζεται αυτό το ίχνος της φερωνύμου ονομασίας του Πηλέως εκεί ίσως έγιναν οι γάμοι του ήρωος αυτού και της Θέτιδος· και τούτου υποτιθεμένου, έπεται και ο Κένταυρος Χείρων εκεί να ανέθρεψε τον Αχιλλέα, ως εις εγνωσμένον εις τους γονείς του τερπνόν, υγιεινόν κα παράμερον τόπον».

Στις αναζητήσεις μας εντάχθηκε και η απόκτηση αγάλματος του γάλλου γλύπτη Ντεμπελέκ, τον οποίο μετά από πρόσκλησή μας τον δώρισε τον Οκτώβρη του 2010 και τοποθετήθηκε στην Αγριά.

Για την ανάδειξη και αξιοποίηση του θρύλου των Κενταύρων, απαιτείται ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός που να συμπεριλαμβάνει την κατασκευή του Μουσείου, την αξιοποίηση του Σπηλαίου του Χείρωνα, τη διεξαγωγή Παγκοσμίου Συνεδρίου. Για όλα αυτά απαιτείται η σύσταση ενός φορέα, ενός πολιτιστικού σωματείου «Οι Κένταυροι».

Προτείνω να πάρουμε απόψε εδώ την απόφαση για τη σύστασή του και κατά το τέλος της εκδήλωσης, όσοι επιθυμούν να δώσουν στη γραμματεία τα στοιχεία για να συμπεριληφθούν στα ιδρυτικά μέλη.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει