Δήμος Βόλου: Έχουμε υιοθετήσει τις αρχές της Βιώσιμης Κινητικότητας

Στο χαιρετισμό του στο Πανελλήνιο Συνέδριο για τη βιώσιμη κινητικότητα, ο Δήμαρχος Βόλου Πάνος Σκοτινιώτης ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Είναι γνωστό ότι η μία μετά την άλλη οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και όλου του κόσμου λαμβάνουν διαρκώς όλο και πιο αυστηρά μέτρα για να διευκολύνουν τη βιώσιμη κινητικότητα. Μαγικές λύσεις φυσικά δεν υπάρχουν, γι’ αυτό και δεν πρέπει να καλλιεργούνται ανεδαφικές προσδοκίες, ότι με κάποιο οδικό έργο ή με τη λήψη κάποιων μέτρων, που δεν θα ενοχλήσουν κανέναν, θα λύσουμε οριστικά το πρόβλημα.

Στην Ελλάδα είναι προφανές ότι έχουμε να διανύσουμε μεγάλη απόσταση. Το ίδιο και την πόλη μας.

Στο Δήμο Βόλου έχουμε υιοθετήσει τις γενικές αρχές της Βιώσιμης Κινητικότητας και της Ήπιας Κυκλοφορίας και ήδη έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε σημαντικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σε πρώτη φάση για το κέντρο της πόλης. Παράλληλα, δημιουργήσαμε στο Δήμο μας ειδική υπηρεσία, τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας. Σκεπτόμαστε μάλιστα να δημιουργηθεί και να αναρτηθεί στην κεντρική ιστοσελίδα του Δήμου ένα διαρκές ειδικό forum για το κυκλοφοριακό.

Είναι προφανές ότι ο Βόλος, όπως όλα τα σύγχρονα αστικά κέντρα, υποφέρει από το κυκλοφοριακό. Δυστυχώς η αριθμητική έκρηξη του αυτοκινήτου έχει κατακλύσει τους δημόσιους χώρους και έχει προκαλέσει δυσεπίλυτα προβλήματα στις πόλεις. Η σημερινή κατάσταση στο εμπορικό κέντρο του Βόλου, σ’ ότι αφορά τις αστικές μετακινήσεις (πεζοί, κίνηση αναπήρων, ΙΧ, ποδήλατα, μέσα μεταφοράς, πεζόδρομοι, parking κλπ) δεν διευκολύνει τη λειτουργία και τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, γι’ αυτό και πρέπει να τολμήσουμε την ανατροπή της.

Το κυκλοφοριακό, άλλωστε, συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής στην πόλη. Μετά από εργαστηριακές μετρήσεις και μελέτη που συνέταξε το ΑΠΘ, αποδείχθηκε ότι η πιο σημαντική πηγή αερορύπανσης του ΠΣ Βόλου είναι το κυκλοφοριακό, με συνολικό ποσοστό συμμετοχής (συμπεριλαμβανομένης της επαναιώρησης της σκόνης) που φτάνει το 65%. Γνωρίζουμε επίσης, από έρευνες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ότι η ηχορύπανση, που συνδέεται άμεσα με το κυκλοφοριακό και άλλες λειτουργίες της πόλης, επιβαρύνει την υγεία των συμπολιτών μας.

Πρέπει να σημειώσω, ότι μπορεί να μην υπάρχουν στοιχεία μιας επικαιροποιημένης κυκλοφοριακής μελέτης, ωστόσο από μια σημαντική έρευνα στο πλαίσιο του Προγράμματος Μmove, που πραγματοποίησε η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου Βόλου (ΑΝΕΒΟ), προέκυψαν πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία. Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης αυτής (Σχέδιο Δράσης Βιώσιμης Κινητικότητας για το Βόλο) είναι : «το ιδιωτικό αυτοκίνητο παραμένει το κυρίαρχο μέσο μεταφοράς στην πόλη. Το πρότυπο κινητικότητας που υπερισχύει μεταξύ των κατοίκων, η χαλαρή αστυνόμευση και η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου πολεοδομικού και αστικής κινητικότητας, είναι οι τρεις βασικοί λόγοι για τη σημερινή κατάσταση. Έτσι, η πλειοψηφία των πολιτών αναγνωρίζει την υπηρεσία των αστικών λεωφορείων ως ανεπαρκή και ακριβή, τις χρεώσεις των οργανωμένων χώρων στάθμευσης ως υπερβολικές, τους ποδηλατοδρόμους ως κακής κατασκευής και ανασφαλείς και τους πεζοδρόμους γεμάτους με εμπόδια, παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες και χωρίς προτεραιότητα σε διασταυρώσεις. Για όλους αυτούς τους λόγους, το αυτοκίνητο και η παράνομη στάθμευση θεωρούνται ως ο κυρίαρχος τρόπος για να κινηθούμε στην πόλη».

Περαιτέρω, οι δημόσιοι χώροι καταλαμβάνονται από παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα που δεν επιτρέπουν την ομαλή κυκλοφορία στους κεντρικούς δρόμους, τα πεζοδρόμια, τους πεζοδρόμους και δεν διευκολύνουν τους πεζούς και τους συμπολίτες μας με αναπηρία, ενώ οι πεζόδρομοι καταλαμβάνονται από τραπεζοκαθίσματα και ζαρντινιέρες.

Όλα αυτά διαμορφώνουν μια κατάσταση ιδιαιτέρως επιβαρυντική για την ποιότητα ζωής του δημότη, την οποία προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με συνδυασμένα μέτρα».

Μπορεί επίσης να σας αρέσει