Καθυστερεί ο έλεγχος του πόθεν έσχες 2013, 2014 και 2015

Επισημαίνει με ερώτηση προς τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ο βουλευτής Μαγνησίας Ν.Δ. Χρήστος Μπουκώρος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ την ανακοίνωση, όπως έφτασε στο e-Volos.gr:

Ερώτηση προς τον Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κατέθεσε ο βουλευτής Μαγνησίας Χρήστος Μπουκώρος μαζί και με άλλους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ζητώντας διευκρινίσεις για τη μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στον έλεγχο των δηλώσεων του πόθεν έσχες των ετών 2013, 2014, και 2015.

Η ερώτηση των βουλευτών αναφέρει τα εξής: «Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παραμένοντας πιστή στις αντιφάσεις μεταξύ των λόγων και των πράξεων της εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι «καταπολεμά τη διαφθορά» και παράλληλα να «κλείνει το μάτι» στη διαπλοκή και στη διαφθορά. Πέραν των όσων έχουν διαδραματιστεί τις τελευταίες ημέρες με το θέμα που έχει προκύψει με τις ντροπιαστικές νομοθετικές παρεμβάσεις και τη συμμετοχή μελών της Κυβέρνησης σε εξωχώριες (offshore) εταιρείες, σημαντικό ζήτημα προκύπτει και από τις δηλώσεις πόθεν έσχες.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3213/2003 (ΦΕΚ Α’ 309/31-12-2003) «∆ήλωση και έλεγχος περιουσιακής κατάστασης βουλευτών, δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, ιδιοκτητών μέσων μαζικής ενημέρωσης και άλλων κατηγοριών προσώπων», οι δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των προσώπων που αναφέρονται στις περιπτώσεις α’ έως και ε’ της παρ. 1 του άρθρου 1 του νόμου αυτού υποβάλλονται στην Επιτροπή Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης του Κοινοβουλίου. Μάλιστα, οι εν λόγω δηλώσεις δημοσιοποιούνταν στη Βουλή των Ελλήνων προκειμένου να υπάρχει διαφάνεια και να έχουν εικόνα οι Έλληνες πολίτες.

Με τον πρόσφατο νόμο 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27-05-2016) η ως άνω Επιτροπή Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης είναι αρμόδια για την υποβολή και τον έλεγχο μόνο των προσώπων που αναφέρονται στις περιπτώσεις α΄ έως και ε΄ της παρ. 1 του άρθρ. 3 του ν. 3213/2003, δηλαδή: α) του Πρωθυπουργού, β) των Αρχηγών των πολιτικών κομμάτων που εκπροσωπούνται στο Εθνικό ή το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς και όσων λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση, γ) των Υπουργών, αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών, δ) των βουλευτών και των ευρωβουλευτών και ε) των Περιφερειαρχών, των Δημάρχων και όσων διαχειρίζονται τα οικονομικά των κομμάτων της περίπτωσης β΄. Για όλες τις άλλες κατηγορίες υπόχρεων (όπως γενικοί και ειδικοί γραμματείς, πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι ΝΠΔΔ, δικαστικοί λειτουργοί, μέτοχοι τηλεοπτικών σταθμών) οι δηλώσεις πόθεν έσχες θα υποβάλλονται στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης.

Εύλογα ερωτήματα δημιουργεί η τροποποίηση αυτή και το γεγονός ότι δεν θα υπάρχει πλέον δημοσιοποίηση, κι επομένως διαφάνεια, για τις δηλώσεις πόθεν έσχες των προσώπων αυτών. Παράλληλα, ερωτηματικά δημιουργούνται από τη σημαντική χρονοκαθυστέρηση που υπάρχει στον έλεγχο πόθεν έσχες των προηγούμενων ετών 2013, 2014 και 2015. Μόλις προ ολίγων ημερών (10-05-2016) δόθηκαν στη δημοσιότητα και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Βουλής οι δηλώσεις πόθεν έσχες των βουλευτών και ευρωβουλευτών πρώην και νυν για το έτος 2012.
Σημαντικά ερωτήματα προκύπτουν αναφορικά με τους λόγους της σημαντικής καθυστέρησης στη δημοσιοποίηση και τον έλεγχο των δηλώσεων αυτών, ώστε οι πολίτες να έχουν την απαραίτητη πληροφόρησης και να ελέγχουν αυτούς που καθορίζουν το μέλλον τους.

Είναι σαφές, ότι για μια ακόμη φορά, η Κυβέρνηση δε λειτουργεί μόνο με ολιγωρία και επιπολαιότητα, αλλά η νομοθετική τακτική που ακολουθεί εξυπηρετεί σκοπιμότητες και αμνηστεύει τους υπευθύνους.

Δεν μπορεί παρά να διερωτάται κανείς εάν η σιωπή της Κυβέρνησης και ο χειρισμός της για το θέμα των offshore εταιρειών συνδέονται και με το θέμα της καθυστέρησης στους ελέγχους των δηλώσεων πόθεν έσχες των προηγούμενων ετών.

Γίνεται απολύτως σαφές ότι η «αδιάφθορη αριστερή Κυβέρνηση» έχει απωλέσει διαπαντός το ηθικό πλεονέκτημα, την αξιοπιστία και έχει βυθίσει τη χώρα στη μεγαλύτερη ηθική, αξιακή και οικονομική κρίση. Είναι αναγκαίο τόσο για τη θωράκιση της δημοκρατίας και των πολιτικών θεσμών, όσο και για την ύπαρξη του αισθήματος δικαίου, ισότητας και ισονομίας, να υπάρξει πλήρης διαφάνεια και σαφής βούληση, με πράξεις, για την καταπολέμηση της διαφθοράς, και όχι με νομοθέτηση «διατάξεων – πλυντήριο» και γενικόλογες ανακοινώσεις.

Δυστυχώς, ο κ. Τσίπρας παρά το γεγονός ότι έκανε σημαία του όλα αυτά τα χρόνια την καταπολέμηση της διαπλοκής, αδιαφορεί προκλητικά, νομοθετώντας για να καλύψει μέλη της Κυβέρνησης του και προκαλώντας κάθε αίσθημα δικαίου και διαφάνειας.

Κατόπιν των ανωτέρω,

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
και οι ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

Για ποιο λόγο καθυστερούν ο έλεγχος και η δημοσιοποίηση των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) των μελών της Κυβέρνησης, των βουλευτών και των λοιπών υπόχρεων για τα έτη 2013, 2014 και 2015;

Για ποιο λόγο και με τι κριτήρια τροποποιήθηκε, περιορίζοντας σημαντικά, η λίστα των υπόχρεων για να υποβάλλουν δήλωση πόθεν έσχες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής αποτρέποντας ουσιαστικά τον έλεγχο και την δημοσιοποίηση των δηλώσεων αυτών;

Υπάρχει κάποια σχέση ανάμεσα στα πόθεν έσχες των ετών 2013, 2014 και 2015 και στη σπουδή της Κυβέρνησης να νομοθετήσει αρχικά την δυνατότητα συμμετοχής αξιωματούχων σε εξωχώριες (offshore) εταιρείες και στη συνέχεια δίμηνη προθεσμία για τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων;» καταλήγει η ερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει